צוואר תפוס מה עושים?

מה זה צוואר תפוס?

רוב האנשים מכירים את הכאב ואי הנוחות של צוואר תפוס, בין אם הוא הופיע עם התעוררות בוקר אחד או אולי התפתח בהמשך היום לאחר פעילות מאומצת כלשהי, כמו הזזת רהיטים. ברוב המקרים, הכאב והנוקשות חולפים באופן טבעי תוך שבוע. עם זאת, האופן שבו תנהל ותטפל בסימפטומים של צוואר תפוס יכול להשפיע על רמות הכאב, זמן ההחלמה והסיכויים שזה יחזור.

צוואר תפוס יכול להיות בעוצמות משתנות, החל מאי נוחות מטרידה ועד כאב חד ומגביל. בדרך כלל, ניסיון להפנות את הצוואר לצד או לכיוון מסוים יגרום בסופו של דבר לכאב שיעצור את התנועה.

כמות הירידה בתנועת הצוואר יכולה להשפיע על רמות הפעילות של הפרט. לדוגמה, אם לא ניתן להפנות את הראש באופן משמעותי לכיוון אחד ללא כאבי תופת, סביר להניח שיהיה צורך להימנע מנהיגה עד שהסימפטומים ישתפרו.

צוואר תפוס יכול ליצור כאב שמקרין לכתף, ליד, לאוזן ו/או לראש. כאב זה יכול להקרין לאורך עצב והעוצמה יכולה להשתנות. הכאב עשוי להיות 'צורב' או 'שורף'.

מה מרגישים?

צוואר נוקשה מאופיין בדרך כלל בכאב ובקושי להזיז את הצוואר, במיוחד כאשר מנסים להפנות את הראש הצידה. זה עשוי להיות מלווה גם בכאב ראש, כאבי צוואר, כאבי כתפיים ו/או כאבים בזרועות. על מנת להסתכל הצידה או מעבר לכתף, ייתכן שתצטרך לסובב את כל הגוף במקום רק את הצוואר התפוס.

מה הסיבות?

הסיבה השכיחה ביותר לצוואר נוקשה היא מתיחת שריר או נקע של רקמות רכות. בפרט, שריר ה-levator scapulae רגיש לפציעה. השריר ממוקם בחלק האחורי והצידי של הצוואר, הוא מחבר את עמוד השדרה הצווארי עם הכתף. שריר ה-levator scapulae עשוי להתאמץ במהלך פעילויות יומיומיות נפוצות רבות, כגון:

  • שינה במנח המעקם את הצוואר
  • נפילה או פגיעה הדוחפת את הראש הצידה (פציעות ספורט)
  • סיבוב של הראש מצד לצד שוב ושוב במהלך פעילות (שחיית חתירה)
  • יציבה לקויה בזמן צפייה במסך המחשב או הסתכלות מטה בטלפון נייד למשך תקופות ממושכות
  • רמות מתח או חרדה גבוהות

הסיבה לצוואר תפוס עשויה להיות ברורה אם התסמינים מתחילים מיד, כגון לאחר נפילה במהלך אירוע ספורט. עם זאת, נראה כי צוואר תפוס המתפתח משום מקום מקשה על איתור הסיבה המדויקת.

מה עושים מיד כשזה קורה?

לעתים קרובות, מנוחה במשך יום או יומיים זה כל מה שצריך כדי לתת לרקמות הרכות של הצוואר הזדמנות להחלים. במקרים בהם הכאב משמעותי, תוכל להשתמש בתרופות כאב ללא מרשם או לעשות טיפול בקרח ביומיים הראשונים ולהמשיך עם חום לאחר מכן.

באופן כללי כדאי לשמור על רמת פעילות רגילה עד כמה שניתן.

נסה להיות מודע לתנועות שלך ולא לטלטל את הראש במהירות או לסובב את הצוואר. זה יכול לגרום לדלקת. תוכל לבקש מבן משפחה או חבר לעסות את האזור הכאוב. בנוסף, ניתן לנסות לישון ללא כרית כדי לא לעקם עוד את הצוואר.

מה אני יכול לעשות?

מתיחות עדינות – ברגע שהן נסבלות, הן עוזרות להקל על הנוקשות ולהחזיר את הצוואר לטווח תנועה טבעי יותר. מומלץ ללמוד מתיחות מתאימות בעזרת פיזיותרפיסט או איש מקצוע מוסמך אחר בתחום הבריאות.

פעילות אירובית קלה – כגון הליכה, מועילה לרוב בהקלה על כל סוג של נוקשות. גם אם ההליכה אינה מערבת ישירות את הצוואר, היא עוזרת להזרים חמצן לרקמות הרכות לאורך עמוד השדרה, מה שבתורו מקדם ריפוי.

אם זה לא משתפר משמעותית תוך יומיים, לפנות לטיפול אצל מומחה בתחום

אם אין שיפור בצוואר לאחר שבוע, יש להיבדק על ידי רופא. כמו כן, ללא קשר לכמה זמן זה נמשך, צוואר תפוס המלווה בתסמינים כגון חום, כאב ראש, בחילות או הקאות, או ישנוניות בלתי מוסברת – צריך להיבדק על ידי איש מקצוע רפואי מיד.

אם יש כאב מקרין כדאי לבדוק האם המקור הוא ממצב רפואי אחר כמו לחץ על עמוד השדרה, גידול או זיהום.

כדאי לי לקבוע פיזיותרפיה?

פיזיותרפיה היא אחד הטיפולים הנפוצים ביותר לכאבי צוואר כרוניים. רוב תוכניות הפיזיותרפיה לכאבי צוואר כוללות יישום טיפולים להפחתת כאב ו/או נוקשות מספיק כדי להתחיל בתוכנית אימונים של חיזוק ומתיחת הצוואר. השיטות והתרגילים הספציפיים המשמשים בפיזיותרפיה, כמו גם משך תכנית הטיפול, יכולים להשתנות מאדם לאדם.

מטרות הטיפול יהיו

  • להפחית את הכאב והנוקשות
  • לשפר טווח תנועה של הראש והצוואר
  • לפתח חוזק של השרירים המייצבים בצוואר
  • לפתח אסטרטגיה למניעת חזרת הכאב

גם אם לא ניתן להעלים את הכאב לחלוטין, פיזיותרפיה עשויה למלא תפקיד חשוב בשיפור מנח הצוואר ותפקוד יומיומי.

להמלצה על פיזיותרפיסט מומחה לטיפול בצוואר באזור שלך (עם המלצות של מטופלים קודמים)

לחץ כאן 

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:

  1. רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
  2. בעלי ביטוח מוסדר
  3. עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
  4. קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
  5. עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
  6. פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

 

לייעוץ והכוונה חינם לפיזיותרפיסט בתחום צוואר לחץ כאן 

אולי גם כואב לך הגב העליון?

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
סגירת תפריט
WhatsApp chat