fbpx

איך מזהים אירוע מוחי?

מה זה שבץ או אירוע מוחי קל?

שבץ בגיל מבוגר הוא גורם המוות השני בשכיחותו ותורם מרכזי לנכות ברחבי העולם. השכיחות של שבץ מוחי היא הגבוהה ביותר במדינות מתפתחות, כאשר שבץ איסכמי הוא הסוג הנפוץ ביותר. שבץ מוחי הוא הפרעה נוירולוגית המאופיינת בחסימה של כלי דם. קרישים נוצרים במוח וקוטעים את זרימת הדם, חוסמים עורקים וגורמים לשבירת כלי דם, מה שמוביל לדימום. קרע של העורקים המובילים למוח במהלך שבץ מביא למוות פתאומי של תאי מוח עקב מחסור בחמצן. אירוע מוחי קשה יכול גם להוביל לדיכאון ודמנציה.

הסימפטומים לאירוע מוחי צד ימין או אירוע מוחי צד שמאל הם צניחת פנים, חולשת זרועות, קושי בדיבור.
תסמינים נוספים הם קהות או חולשה של הפנים, הזרועות או הרגל, במיוחד בצד אחד של הגוף, בלבול, בעיות בדיבור או הבנת דיבור, קושי לראות בעין אחת או בשתיהן, בעיות בהליכה, סחרחורת, אובדן שיווי משקל או קואורדינציה, כאב ראש חמור ללא סיבה ידועה.

מה קורה למוח בזמן אירוע מוחי צד ימין או אירוע מוחי צד שמאל?

המוח הוא איבר מורכב ביותר השולט בתפקודי גוף שונים. אם מתרחש שבץ מוחי וזרימת הדם לא יכולה להגיע לאזור השולט בתפקוד גוף מסוים, החלק הזה בגוף לא יעבוד כמו שצריך. ההשפעות של שבץ מוחי תלויות בעיקר במיקום החסימה ובהיקף רקמת המוח המושפעת. ההשפעות של שבץ מוחי תלויות במספר גורמים, כולל מיקום החסימה וכמה רקמת המוח מושפעת. עם זאת, מכיוון שצד אחד של המוח שולט בצד הנגדי של הגוף, שבץ המשפיע על צד אחד יגרום לסיבוכים נוירולוגיים בצד הגוף שהוא משפיע עליו. אירוע מוחי חולף אבחון נעשה ע”י רופא משפחה או בבית החולים.

 

מה הסיכוי שאני אקבל אירוע מוחי?

שבץ מוחי הוא בעיה בריאותית חמורה בה יש הפרעה בזרימת הדם לחלק במוח הגורמת לפגיעה בתאי המוח. כ-83% מהאנשים המקבלים אירוע מוחי חולף שורדים, עם תחלואה משמעותית לאחר השבץ הראשון שלהם. זה משפיע על כ-13.7 מיליון אנשים והורג כ-5.5 מיליון בשנה. הסיכויים תלויים ב:

גיל: הסבירות ללקות בשבץ מוחי עולה עם הגיל עבור גברים ונשים כאחד. למרות שבץ נפוץ יותר בקרב קשישים, הרבה אנשים מתחת לגיל 65 סובלים גם מאירוע מוחי. אפילו תינוקות וילדים יכולים לקבל שבץ.

מגדר: לנשים יש יותר שבץ מגברים ושבץ הורג יותר נשים מגברים. נשים נוטות לחיות יותר מגברים והן מבוגרות יותר כשהן חוטפות שבץ. גורמים העלולים להגביר את הסיכון לשבץ אצל נשים כוללים הריון, היסטוריה של רעלת הריון/רעלת הריון או סוכרת הריונית, שימוש באמצעי מניעה פומיים (במיוחד בשילוב עם עישון) וטיפול הורמונלי לאחר גיל המעבר.

היסטוריה משפחתית: אם הורה, סב או אח עברו שבץ מוחי – במיוחד לפני שהגיע לגיל 65 – אתה עלול להיות בסיכון גבוה יותר. לפעמים שבץ מוחי נגרם על ידי הפרעות גנטיות שעלולות לחסום את זרימת הדם במוח.

מוצא אתני: לאפרו-אמריקאים יש סיכון גבוה בהרבה למוות משבץ מאשר לקווקזים. זה בין השאר בגלל שלאנשים שחורים יש סיכון גבוה יותר ליתר לחץ דם, סוכרת והשמנה.

אירוע מוחי קשה או התקף לב קודמים: לאדם שעבר אירוע מוחי קודם יש סיכון גבוה בהרבה ללקות בשבץ מוחי נוסף מאשר לאדם שמעולם לא עבר אירוע מוחי. לאדם שעבר התקף איסכמי חולף אחד או יותר יש סיכוי גבוה כמעט פי 10 ללקות בשבץ מאשר מישהו באותו גיל ומין שלא. אם עברת התקף לב, אתה בסיכון גבוה יותר ללקות בשבץ מוחי. התקף לב נגרם מהצטברות פלאק שחוסם את כלי הדם ללב. באופן דומה, רוב השבץ נגרם מהצטברות של רובד הגורם לחסימות במוח.

מה הסיבות לקבלת אירוע מוחי?

  • פקקת – זרימת הדם מושפעת מהיצרות של כלי דם עקב טרשת עורקים. הצטברות הרובד תכווץ בסופו של דבר את כלי הדם ותיצור קרישים, מה שיגרום לשבץ פקקת.
  • תסחיף – ירידה בזרימת הדם לאזור המוח גורמת לתסחיף. זרימת הדם למוח מצטמצמת, מה שגורם ללחץ חמור ולמוות תאי בטרם עת.
  • אירועים נוספים התורמים לשבץ הם דלקת, אובדן אנרגיה, אובדן איזון בגוף, חמצת, עלייה ברמות הסידן התוך תאי, רעילות רדיקלים חופשיים, ציטוטוקסיות, פגיעה במחסום הדם-מוח, הפעלה של תאי גליה, עקה חמצונית וחדירה של לויקוציטים.

הסיכון גדל עוד יותר כאשר לאדם יש מצב רפואי קיים כמו יתר לחץ דם, מחלת עורקים כליליים או היפרליפידמיה. כמעט 60% ממקרי אירוע מוחי חולף הם בחולים עם היסטוריה של התקף איסכמי חולף.

מה השכיחות לקבלת אירוע מוחי חולף?

שכיחות אירוע מוחי עולה עם הגיל, ומכפילה את עצמה לאחר גיל 55 שנים. השכיחות הגבוהה ביותר לשבץ היא בסין ובמזרח אירופה. הסיכוי לקבל שבץ גבוה יותר בנשים צעירות (קשור להריונות)  וגברים מבוגרים. עבור גברים, הגורמים השכיחים ביותר לשבץ הם עישון טבק, צריכת אלכוהול מופרזת, אוטם שריר הלב והפרעות בעורקים. 1 מכל 4 ניצולי שבץ והתקף לב יקבל עוד אחד.

בארצות הברית, אירוע מוחי היה הסיבה הרביעית הכי שכיחה לגרימת מוות, כיום הוא ירד ברשימה לגורם החמישי בשכיחותו. הסיבה לכך היא הטיפול הרפואי המתקדם והשיפור ביכולות השיקום הנוירולוגי.

 

האם יש משהו שאפשר לעשות כדי שלא אקבל אירוע מוחי?

שבץ מוחי הוא מסוכן וקטלני, אך ניתן לשלוט ולטפל במספר גורמי סיכון עבורו. התערבות רפואית בזמן ומתאימה יכולה להפחית את הסיכון לאירוע מוחי קל בגיל מבוגר אצל אנשים המועדים לקבל שבץ. גורמי הסיכון העיקריים הניתנים לשינוי לשבץ הם יתר לחץ דם, סוכרת, חוסר בפעילות גופנית, שימוש לרעה באלכוהול וסמים, כולסטרול גבוה, ניהול דיאטה וגנטיקה.

מניעת שבץ כרוכה בשינוי גורמי סיכון בתוך אוכלוסייה או אנשים.

 

פיזיותרפיסט פרטי מומלץ פיזיוקליק

על פי המרכז למניעת מחלות יש מספר דברים שניתן לעשות בכדי למנוע שבץ:

  • בחרו במאכלים ושתייה בריאה (הרבה ירקות ופירות!) אכילת מזונות דלים בשומנים רוויים, שומן טראנס וכולסטרול ועתירים בסיבים יכולה לסייע במניעת כולסטרול גבוה. הגבלת מלח (נתרן) בתזונה יכולה גם להוריד את לחץ הדם שלך. כולסטרול גבוה ולחץ דם גבוה מגבירים את הסיכוי ללקות בשבץ מוחי.
  • שמרו על משקל גוף בריא – משקל גוף עודף והשמנת יתר קשורים לסיכון מוגבר ליתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ושבץ מוחי. ירידה קטנה של 2-5 ק”ג יכולה לעשות הבדל משמעותי בסיכונים שלך. גם אם בקרת משקל הייתה אתגר לכל החיים, התחל בצעדים קטנים היום כדי לנהל את המשקל שלך ולהפחית סיכונים.
  • בצעו פעילות גופנית כחלק מהיום יוםפעילות גופנית יכולה לעזור לך לשמור על משקל תקין ולהוריד את רמות הכולסטרול ולחץ הדם שלך. למבוגרים, ההמלצה היא על שעתיים ו-30 דקות של פעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית, כגון הליכה מהירה, בכל שבוע באופן כללי ובייחוד עבור מניעת אירוע מוחי קל בגיל מבוגר.
  • אל תעשנו ­- הניקוטין והפחמן החד חמצני שבעשן הסיגריות פוגעים במערכת הלב וכלי הדם וסוללים את הדרך לשבץ מוחי. השימוש בגלולות למניעת הריון בשילוב עם עישון סיגריות עלול להגביר מאוד את הסיכון לשבץ מוחי.
  • הגבילו צריכת אלכוהול
  • הקפידו על טיפול תקין במצבים בריאותיים קיימים
  • בדקו רמות כולסטרול – כמויות גדולות של כולסטרול בדם עלולות להצטבר ולגרום לקרישי דם – מה שמוביל לשבץ מוחי. כמו כן, נראה כי כולסטרול HDL נמוך (“טוב”) הוא גורם סיכון לשבץ מוחי אצל גברים, אך יש צורך בנתונים נוספים כדי לוודא אם זה נכון גם לנשים.
  • טפלו בסוכרת ושימרו על איזונה – אם יש לך סוכרת מסוג 1 או 2, חשוב לשלוט ברמת הסוכר בדם. סוכרת היא גורם סיכון עצמאי לשבץ מוחי. אנשים רבים עם סוכרת סובלים גם מלחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה בדם וסובלים מעודף משקל – מה שמגביר את הסיכון שלהם אפילו יותר. בעוד שסוכרת ניתנת לטיפול, נוכחות המחלה עדיין מגבירה את הסיכון לשבץ מוחי.
  • טפלו במחלות לב
  • קחו את התרופות שרשומות לכם
  • עבדו עם צוות רפואי

צרו איתנו קשר עוד היום וקבלו ייעוץ והכוונה לפיזיותרפיסט מומחה מומלץ באזור שלכם ובהתאמה אישית.

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:

  1. רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
  2. בעלי ביטוח מוסדר
  3. עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
  4. קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
  5. עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
  6. פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

 

אולי יעניין אותך גם…

 

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

WhatsApp chat