פיזיותרפיה לטיפול בפריצת דיסק בגב – מדריך מקיף

בעיות דיסק בגב

מי לא מכיר מישהו שכאב או כואב לו הגב?

85% אנשים מכלל האוכלוסייה ייסבלו, סבלו או סובלים מכאבי גב.

כשקיימת בעיה נפוצה כל כך, חשוב שנתייחס אליה באופן מפורט.

על אחת כמה וכמה כשמדובר בפריצת דיסק בגב – תופעה נפוצה מאד באוכלוסיה, שאפשר ורצוי לטפל בה. כי זה כואב.

לכן בניתי בנושא זה מדריך בשני חלקים ואלו הנושאים שאליהם אתייחס:

חלק א':

חלק ב':

כתוב בשפה החופשית את הבעיה ממנה אתה סובל ותקבל את הפיזיותרפיסטים המומלצים לטיפול בבעיה שלך באזור מגוריך מפיזיוקליק.

פשוט כתוב בשפה החופשית את הבעיה שלך

בקע בגב עלול להתרחש כאשר הסחוס דמוי הכרית (הדיסק) בין עצמות עמוד השדרה קרוע, וליבת הדיסק דולפת.

בקע בדיסק יכול להיגרם על ידי טראומה פתאומית או על ידי לחץ לטווח ארוך על עמוד השדרה.

מצב זה משפיע לרוב על אנשים בגילאי 30 עד 50 שנה; לגברים יש סיכוי פי 2 יותר גבוה להיות מאובחנים מאשר לנשים.

הרמה חוזרת של חפצים כבדים, השתתפות ספורט נושאת משקל, השמנת יתר, עישון ויציבה ירודה הם גורמי הסיכון השכיחים ביותר עבור בקע בדיסק.

ברוב המקרים אין צורך בניתוח ואנשים החווים בקע מגיבים בצורה טובה מאוד לתהליך טיפול פיזיותרפיה לפריצת דיסק.

פיזיותרפיסטים מתמחים בבניית תוכניות טיפול אישיות כדי לעזור לאנשים עם פריצת דיסק להחזיר את התנועה הרגילה, להפחית את הכאב, ולחזור לפעילות הרגילה שלהם.

חלק א'

מהו בקע בגב (דיסק Herniated)?

השדרה מורכבת מ -33 חוליות (עצמות) הנערמות זו על גבי זו. בין החוליות יש קטע דמוי כרית הקרוי "דיסק בין-חולייתי".

תאר לעצמך את הדיסק כמו סופגנייה ממולאת בריבה:

  • החלק החיצוני של הסופגניה הוא חומר גומי ("annulus fibrosus" או AF).
  • חומר דמוי ג'לטין ממלא את "החור" בסופגנייה ("נוקלאוס פולפוסוס" או NP).

אצל אנשים מתחת לגיל 30, הדיסק הוא רך, גמיש, סופג זעזוע טוב מאוד.

החל מגיל זה והלאה הדיסק יכול לאבד קצת מהגמישות שלו.

אם יש לחץ על עמוד השדרה, החלק החיצוני של הדיסק (AF) יכול להיקרע, והליבה דמויית ג'לטין (NP) דולפת או  בולטת. מצב זה נקרא פריצת דיסק.

במקרים חמורים יותר, NP דולף יכול לחלחל מחוץ לעמוד השדרה.

פציעות הגורמות לדיסק פרוץ יכולות להתרחש במהירות, או להתפתח לאט לאורך מספר שנים:

  • פציעה פתאומית יכולה להתרחש כאשר אדם מרים משהו בטכניקה לא נכונה. פעולה זו יוצרת מתח בגב וגורמת לאזור החיצוני של הדיסק להיקרע בפתאומיות.
  • פציעה איטית יכולה להתרחש כתוצאה מישיבה או עמידה ביציבה גרועה במשך שעות, שבועות או שנים, מה שמוביל למתיחה איטית או קריעה של החלק החיצוני של הדיסק.
  • האזור השכיח ביותר של עמוד השדרה בו נוצרות פריצות דיסק הוא הגב התחתון, בדיוק מתחת למותניים. דיסקים פרוצים יכולים להיווצר גם בצוואר.

פריצת דיסק – מה מרגישים?

אינכם בטוחים אם מה שאתם מרגישים זה פריצת דיסק?

פריצת דיסק עלולה לגרום לכמה תסמינים:

  • לכאב
  • לחצים
  • תחושת שריפה בעור
  • ולשה או עקצוצים בצוואר, בגב, בזרועות או ברגליים – אם הדיסק בולט או דולף, הוא  לוחץ על עצב בקרבת מקום, ויוצר כאב או חולשת שרירים או שינוי בתחושה הרגילה של אותו אדם.
  • אם הדיסק אינו דוחף עצב, לפעמים אפילו לא מרגישים כאב.
  • בנוסף לכאב גב או צוואר, גורמים אחרים עשויים להיות מעורבים.

בטיפול פיזיותרפיה לפריצת דיסק, הפיזיותרפיסט שלך יכול לבדוק ולשלול תנאים אפשריים אחרים.

אם הדיסק הבולט לוחץ באופן משמעותי על העצב או על חוט השדרה, ייתכן שיהיה צורך בניתוח  מיידי כדי להקל על הלחץ.

פיזיותרפיסט יכול לעזור לקבוע אם אחד מהמצבים האלה מתרחש, ויעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הרופא שלך כדי לקבוע את הטיפול הנכון.

פריצת דיסק תסמינים

סוג ומיקום הסימפטומים לפריצת הדיסק שלך תלויים במיקום הפיזי ותלויים בכיוון של הדיסק herniated, יש תלות  גם בכמות הלחץ על עצבים ששוכנים בקרבת מקום.

בקע בדיסק יכול לגרום לכל אחד מהתסמינים הבאים:

  • כאב בצוואר, כאבי גב, גב תחתון, זרועות או כאבים ברגליים.
  • חוסר יכולת לכופף או לסובב את הצוואר או את הגב.
  • תחושת נימול, שריפה או עקצוצים בצוואר, בכתפיים, בזרועות, בידיים, בירכיים, ברגליים או בכפות הרגליים.
  • חולשה בזרועות או ברגליים.
  • צליעה בהליכה.
  • כאב מוגבר בעת שיעול, התעטשות, נהיגה, או ישיבה.
  • חוסר יכולת לעמוד זקוף; המטופל ירגיש שהוא נמצא בתנוחה "תקועה" כגון כיפוף קדימה או הישענות על הצד.
  • קושי לקום מכיסא.
  • חוסר יכולת להישאר במצב אחד במשך תקופה ארוכה של זמן, כגון ישיבה או עמידה, עקב כאב.
  • כאב שמרגיש חזק וכואב יותר בבוקר.

אצל אנשים מעל גיל 50, הליבה דמוית הג'לטין של הדיסק (NP) יכולה להיות יבשה ופחות רכה, מה שמקשה על דליפתה. הידרדרות זו עלולה לגרום לתנאים אחרים שגורמים לכאב, כגון מחלת דיסק ניווני ומחלת מפרקים ניוונית. הפיזיותרפיסט שלך יעבוד בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות כדי לקבוע את האבחנה הנכונה עבורך.

איך מאבחנים פריצת דיסק בגב?

פיזיותרפיסט מומחה לטיפול בפריצת דיסק יערוך הערכה יסודית הכוללת שאלות על ההיסטוריה הבריאותית שלך.

הוא  ישאל אותך גם שאלות מפורטות על הפציעה שלך, כגון:

  • איך ומתי התחיל הכאב?
  • באיזו שעה ביום זה יותר גרוע?
  • איזה סוג של אי נוחות אתה מרגיש, ואיפה בגוף אתה מרגיש את אותה התחושה?
  • מה אתה לא יכול לעשות עכשיו בחיי היומיום שלך עקב אותו הכאב?

הוא יבצע בדיקות כדי למצוא בעיות פיזיות, כגון:

  • קושי בתנועה
  • חולשה או התכווצות בשרירים
  • אובדן תחושה של העור באזורים מסוימים (קהות)
  • אובדן רפלקסים
  • נוקשות במפרקים
  • יציבה לקויה
  • קושי הליכה

אם הפיזיותרפיסט שלך יאבחן אחת או יותר מהבעיות הנ"ל, רצוי להתחיל את הטיפול הפיזיותרפי באופן מיידי, בכדי לעזור לך להגיע להחלמה מהירה כמה שיותר וחזרה לפעילות רגילה.

אם נמצאו אבחנות חמורות יותר בבדיקה שנעשתה, הפיזיותרפיסט ייפנה את המטופל לרופא או מנתח כדי לקבל בדיקות אבחון מיוחדות, כגון MRI.

פיזיותרפיסטים עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם רופאים וספקי שירותי בריאות אחרים כדי להבטיח שתקבלו אבחנה מדויקת ואת הטיפול לו אתם זקוקים.

חלק ב'

איך יכול פיזיותרפיסט לעזור?

בכל המקרים, למעט במקרים הקיצוניים ביותר, טיפול שמרני, כגון פיזיותרפיה, מניב תוצאות טובות יותר בטיפול בדיסק מבוקר, מאשר תהליכים ניתוחיים או תרופות נגד כאבים, כגון אופיואידים.

הפיזיותרפיסט שלך יעבוד איתך כדי לבנות תוכנית טיפול ספציפית שתאיץ את ההתאוששות שלך, כולל תרגילי פיזיותרפיה לגב שניתן ורצוי לעשות בבית.

פיזיותרפיה תעזור לך לחזור אורח החיים הרגיל שלך ולפעילות שוטפת.

הזמן שנדרש כדי לרפא את המצב משתנה, אבל התוצאות ניתנות להשגה תוך 2 עד 8 שבועות או פחות, כאשר יציבה נכונה, הפחתת כאב, מתיחה, וחיזוק התוכנית מיושמים ומתורגלים.

במהלך 24 עד 48 השעות הראשונות לאחר האבחון של דיסק פרוץ, הפיזיותרפיסט שלך עשוי לייעץ לך:

  • לתת מנוחה לאזור על-ידי הימנעות מכל פעילות הגורמת להחמרה בסימפטומים בזרועות או ברגליים.
  • להימנע משכיבה במיטה.
  • להשאר פעיל ברחבי הבית, ולשלב טיולים קצרים מספר פעמים ביום. התנועה תפחית כאב ונוקשות, ותסייע לך להרגיש טוב יותר.
  • הנח קרח באזור הכאוב במשך 15 עד 20 דקות כל 2 שעות.
  • לשבת בכיסאות קשיחים. ספות רכות וכיסאות קלים עלולים להחמיר את מצבך.
  • רצוי להתייעץ עם רופא עבור שירותים נוספים, כגון תרופות או בדיקות אבחון.

תרגילים לפריצת דיסק עם פיזיותרפיסט

ישנם תרגילים טובים עבור אנשים הסובלים מפריצת דיסק. הפיזיותרפיסט שלך ינחה אותך ויתרגל אותם יחד איתך.

להלן מספר דוגמאות:

  • תרגול והליכה במים יכולים להיות דרך מצוינת להישאר פעיל פיזית.
  • אימון משקולות אשר צריך להיעשות בצורה נכונה כדי למנוע לחץ על הגב והצוואר.

רצוי להמנע מתרגילים הכוללים הרבה פיתול וכיפוף מכיוון שהם בדרך כלל יחמירו את המצב.

הפיזיותרפיסט שלך ייבנה לך תוכנית אימון אישית שתענה על הצרכים הספציפיים שלך.

הפיזיותרפיסט שלך יעבוד איתך כדי:

  • להפחית כאבים ותסמינים אחרים. הפיזיותרפיסט שלך יעזור לך להבין כיצד להימנע או לשנות את הפעילות שגרמה לפציעה, זהו השלב הראשון בדרך להחלמה. הוא ישתמש בסוגים שונים של טיפולים וטכנולוגיות כדי לשלוט בכאב ולהפחית אותו ואת הסימפטומים.
  • לשפר יציבה. אם המטפל שלך מגלה כי תנוחה גרועה תרמה לפריצת הדיסק שלך, הוא ילמד אותך כיצד לשפר את יציבתך כך שהלחץ יופחת באזור הפגוע, ותהליך ההחלמה יחל ויתקדם במהירות.
  • לשפר את התנועה. המטפל שלך יבחר פעילויות וטיפולים ספציפיים שיסייעו לך להחזיר תנועה רגילה בכל המפרקים הנוקשים. תרגילים אלה עשויים להתחיל בתנועות "פסיביות" שהפיזיותרפיסט מבצע עבורך כדי להזיז את עמוד השדרה שלך, ולהמשיך הלאה עם תרגילים "פעילים" ומתיחות שאתה עושה בעצמך. אתה יכול לבצע את התנועות האלה בבית ובמקום העבודה שלך כדי לעזור ולהחיש את הריפוי שלך ולהקל על הכאב.
  • לשפר גמישות. הפיזיותרפיסט שלך יאבחן אותך ויבדוק האם כל השרירים המעורבים הם קצרים מידי, ויתחיל לעזור לך למתוח אותם, וללמד אותך איך למתוח אותם בבית.
  • לשפר את הכוח. אם הפיזיותרפיסט שלך מוצא שרירים חלשים או פצועים, הוא ילמד אותך את התרגילים הנכונים כדי לשחזר את כוחך וזריזותך. בפריצות דיסק בגב ובצוואר חיזוק שרירי הליבה הוא חשוב וחיוני ומשמש כתמיכה לגב ולצוואר. תרגילים אלו כוללים חיזוק הגב, הירכיים, הבטן והאגן.
  • לשפר את הסיבולת. שחזור סיבולת השרירים הוא דבר חשוב לאחר פציעה. המטפל הפיזי שלך יפתח תוכנית של פעילויות שיסייעו לך להחזיר את הסיבולת שהיתה לך לפני הפציעה, ולשפר אותה.
  • ללמד תוכנית ביתית. הפיזיותרפיסט שלך ילמד אותך חיזוק, מתיחה, ותרגילים להפחתת כאב לביצוע בבית. תרגילים אלה יהיו ספציפיים לצרכים שלך; אם אתה עושה אותם כפי שנקבע על ידי המטפל שלך, אתה יכול להאיץ את ההתאוששות שלך.
  • לחזור לפעילות. הפיזיורתפיסט שלך ידון איתך על הפעילות שלך ולפיה ייקבע את מטרות העבודה, תרגילי הספורט שתוכל לבצע והיעד הכללי שלך. תוכנית הטיפול תעזור לך להגיע למטרות שלך בצורה הבטוחה ביותר, המהירה ביותר והיעילה ביותר. הפיזיותרפיסט שלך יכול ללמד אותך מכניקת גוף נכונה, ואף דרכים שגויות לביצוע משימות ולהרמת חפצים כבדים כדי שתדע גם מה לא לעשות. כל אלו יסייעו בהגנה על עמוד השדרה שלך מפני פגיעה נוספת.

ברגע שהכאב שלך נעלם, חשוב כי תמשיך בתנוחות החדשות והרגלי התנועה החדשים כדי לשמור על גב בריא ללא כאב.

האם ניתן למנוע פריצת דיסק?

כמובן שישנם מקרים חריגים, אך בדרך כלל, על ידי הקפדה על שימוש נכון בגוף, ניתן למנוע פריצת דיסק או לפחות להקל על כאב קיים.

המלצות למניעת פריצת דיסק:

  • השתמשו במכניקה גופנית נאותה בעת הרמה, דחיפה, משיכה או ביצוע פעולה הגורמת ללחץ נוסף על עמוד השדרה.
  • שימרו על משקל בריא. זה יקטין את הלחץ על עמוד השדרה.
  • הפסיקו לעשן.
  • שוחחו על העיסוק שלך עם פיזיותרפיסט, אשר יכול לספק ניתוח של משימות העבודה שלך ולהציע הצעות להקטנת הסיכון שלך לפציעה.
  • שימרו על השרירים חזקים וגמישים. מומלץ להשתתף בתוכנית מסודרת של פעילות גופנית כדי לשמור על רמת כושר בריאה.

מרפאות פיזיותרפיה רבות מציעות "בתי ספר לגב", בהן תוכנית להדרכת אנשים כיצד לטפל בגבם ובצוואריהם ולמנוע פגיעה בהם. שאל את הפזיותרפיסט שלך על תוכניות באזור שלך.

כדי למנוע הישנות של דיסק פרוץ, חשוב כי תקפיד על המשך הרגלי יציבה ותנועה חדשים שלמדת מהפיזיותרפיסט שלך, בכדי לשמור על בריאות תקינה.

המשך לבצע ולתרגל את תוכנית האימון הביתית שהמטפל שלך לימד אותך, כדי לשמור על עצמך ואף להשתפר. המשך להיות פעיל פיזית ולהישאר בכושר.

פיזיותרפיה לאחר ניתוח פריצת דיסק

במקרים נדירים, יש צורך בניתוח כדי למנוע נזק קבוע לעצב או לחוט השדרה.

אם אתם עוברים ניתוח  עקב פריצת דיסק, הפיזיותרפיסט שלך יעבוד בצמוד אליך ועם המנתח שלך כדי לעזור לך להחזיר את התנועה ואת הכוח מהר יותר ממה שאתה יכול בעצמך, ובכך יעזור לך לחזור לאורח חיים רגיל.

מעוניינים למצוא פיזיותרפיסט בעל ניסיון רב בפריצות דיסק?

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
סגירת תפריט
WhatsApp chat