כאבי כתף ממקור גידי – או rotator cuff syndrome

מהו רוטטור כאף

במסגרת שיתוף חומר מקצועי ומאמרים מקצועיים, אנו עושים מאמץ לאתר פיזיותרפיסטים ומטפלים מומחים שמוכנים לשתף אותנו בידע שלהם. היום נמצאת איתנו גל פימה, פיזיותרפיסטית, אשר משתפת אותנו במאמר חשוב על כאבים בכתף הנובעים ממקור גידי.

גל, הבמה שלך.

מהם כאבים בכתף הנובעים ממקור גידי?

הגידים הם רקמות חיבור המצויות בין השריר (הכח המניע) לשלד (העצמות), ובלעדיהם לא תתרחש תנועה.

מדובר במבנה עם תפקיד חשוב – לתווך את הכוחות העצומים שמגיעים מהשריר לעצם, אך מאתגר מבחינת המבנה – רקמה סיבית ולא גמישה במיוחד.

כמו כן, אספקת הדם לגיד מעטה ולכן היכולת שלו להתחדש בעצמו לאחר פציעה היא נמוכה.

כאשר מבוצע מאמץ בעוצמה גדולה מן הרגיל (כמו לצבוע את הבית לקראת החג) או לאורך זמן ארוך ממה שאנו רגילים אליו (עבודה קדחתנית לקראת סיום פרויקט בעבודה) הגידים יאותתו לנו בתחושת כאב.

הסיבה לכך היא שהגיד לא עומד בהצלחה במאמצי המתיחה שמופעלים עליו.

עד כמה חשובים הגידים במבנה הכתף?

כאמור, הגידים הם מבנה שמצוי בכל הגוף אבל ישנם איברים אשר עבודתם יותר משמעותית, כמו הכתף.

מבנה הכתף הוא מבנה שבסיסו יותר תנועתי ופחות יציב, כדי לאפשר תנועה בטווח מקסימלי ובכל המישורים.

לכן מבנה הכתף מסתמך על מייצבים פאסיביים כגון רצועות וגידים ומייצבים דינמיים כגון שרירים כדי לייצב אותו ולייצר לו גבולות תנועתיים (המטרה היא שהכתף לא "תצא מהמקום" בכל תנועה שנעשה).

ככל שהתנועה גדולה יותר המאמץ הביומכני גדל וכך גם גדל הסיכוי שגידים ינזקו ויגרמו לכאב.

הגידים העיקריים שלוקחים חלק כמעט בכל תנועה של הכתף הם גיד שריר ה-  Biceps (זרוע הקדמית) וה – Rotator Cuff –  (מייצבי הכתף העמוקים).

מה נראה בבדיקות דימות?

בדיקת הדימות מאפשרת לנו לראות את התמונה של המתרחש מתחת לעור. הדוגמא המוכרת ביותר היא צילום הרנטגן.

הבדיקה הנפוצה בה ניתן לראות את הגידים היא בדיקת US (אולטראסאונד) וכן גם בבדיקת MRI.

כשהגיד פגוע נראה בד"כ:

  • שינויים במבנה הסדיר של הגיד – שנקרא בשם הנפוץ tendinosis או בשם היותר מדויק tendinopathy.
  • קרעים בגידים בדרגות שונות (קרע חלקי או קרע מלא) שמעידים על פגיעה במבנה הגיד.

שכיחות כאבי הכתפיים באוכלוסייה

שכיחות כאבי הכתפיים יכולה להגיע עד 22% מהאוכלוסייה, וככל שמתבגרים השכיחות עולה עד שמוגדרת ככאב האורטופדי השלישי בשכיחותו בעולם.

כאמור, מבנה הגיד מלכתחילה אינו גמיש ובעל יכולת ריפוי נמוכה, לכן מתקשה לעמוד במאמצים היומיומיים.

כמו כל הרקמות, כאשר מתבגרים גם רקמה זאת הופכת פחות חזקה ולכן בגיל המבוגר ישנה עלייה בשכיחות הכאבים והפציעות.

אוכלוסיית סיכון נוספת לכאבים ממקור גידי היא אוכלוסייה שעובדת עבודות פיזיות "עם הידיים".

טיפולים רלוונטיים לכאבים בכתף

בתחום הטיפול התרופתי, השכיחים ביותר הן תרופות כנגד כאב בשילוב עם תרופות נוגדות דלקת, (מאחר והבעיה בגיד היא לא דלקת פר אקסלנס לא תמיד יחול שיפור בכאב או בתפקוד).

כמו כן, ישנו טיפול בזריקות עם חומר נוגד דלקת והצעות לטיפול ניתוחי.

במחקרים שעשו השוואה בין טיפול ניתוחי לשמרני בפיזיותרפיה השיפור היה זהה מבחינת רמת הכאב ותפקוד (!) שנשמרות גם לטווח ארוך.

לכן מומלץ לשקול טיפול פיזיותרפיה משמר ולא לרוץ לנתח ברוב המקרים.

הטיפול המוצע בפיזיותרפיה לכאבי כתף ממקור גידי

הטיפול המוצע כיום בפיזיותרפיה נמצא במחקרים רבים כיעיל מול שאר הפתרונות האחרים:

  • טיפול מנואלי בגיד (עיסוי עמוק) – הטיפול כשלעצמו הראה במחקרים הפחתה דרסטית ברמות הכאב. כמו כן, כאשר שילבו אותו עם טכניקות אחרות הצלחת הטיפול הייתה גדולה יותר במדד הכאב וגם במעקב, לאחר כמה חודשים, המצב נשמר. בטיפול בטכניקה זו בלבד נראה הפחתה בכאב אך שיפור בתפקוד יושג רק בשילוב עם טכניקות טיפול נוספות.
  • טייפינג – טכניקה של הורדת עומס מהגיד ושינוי במנח הכתף (שכאמור, זקוקה להרבה ייצוב חיצוני עקב התנועתיות הרבה שלה). בשינוי המנח של מבני הכתף ומתן התמיכה הנכונה משתנה הביומכניקה בתנועה וכך נמנעים מאמצים שמעמיסים על הגיד ופוגעים בו. במחקר שהשווה טכניקות טיפוליות נראה כי יש הפחתה משמעותית בכאב בשימוש בטייפ.
  • שינוי טכניקת עבודה ושימוש בשרירים נוספים שיכולים לתמוך בכתף – בראייה ספציפית לחיי היום-יום, ניתן לשנות טכניקת עבודה ולהשתמש בשרירים נוספים בחגורת הכתפיים. כך לא נגרה את המקום הכאוב במהלך היום עד הטיפול עצמו.
  • תרגילים אקטיביים לשרירי הכתף ומתיחות אשר נמצאו אפקטיביות בהורדת כאב וחזרה לתפקוד – חיזוק שרירי הכתף מאפשר הורדת עומס מהגיד ומנוחה יחסית ממאמץ שגרם לכאב. כמו כן, טכניקות חיזוק מיוחדות לבעיות גידים נמצאו אפקטיביות במיוחד בריפוי מבנה הגיד וחזרה לתפקוד ללא כאב.

בטיפול הפיזיותרפי משתמשים בטכניקות טיפול רבות והשילוב שלהן הוכח כמביא להקלה בכאב ושיפור בתפקוד הכתף לאורך זמן.

החשיבות של ידע מבוסס מחקרים והניסיון הקליני של הפיזיותרפיסט במגוון כלים טיפוליים משמעותי ביותר להורדת כאב ולחזרה לשגרה, במיוחד כאשר מדובר על כאבים שפוקדים כשליש מהאוכלוסייה ועולים בשכיחותם עם השנים.

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
סגירת תפריט
WhatsApp chat