קוצר נשימה – סוגים, גורמים ודרכי טיפול

קוצר נשימה פיזיותרפיה
  • סובלים מקוצר נשימה?
  • רוצים שהסבל יפסק?
  • מחפשים פיזיותרפיסט לטיפול בקוצר נשימה באזור מגוריכם?

קוצר נשימה זו תופעה נפוצה מאד בחברה האנושית של ימינו. הלחץ הרב או מצב בריאותי כלשהו גורמים לאנשים לחיות עם התקפי נשימה על בסיס יומיומי. אז איך אפשר לטפל בתופעה הזו ולהתגבר עליה, אפילו לבד בטיפול אישי? ואיך פיזיותרפיה היא דרך אידאלית לטיפול בקוצר הנשימה?

ישבתי לשיחה מרתקת עם פרופסור קרמר – מנהל מרפאת ריאות בביה"ח בלינסון

הקדמה

שלום. שמי אורנה יריב. אני פיזיותרפסיטית 30 שנים.
מתחילת עבודתי כפיזיותרפיסטית התחלתי להתמקצע בתחום הנשימתי.
טיפלתי במאות ואולי אלפים של מטופלים מגיל לידה ועד זיקנה.

מקשיי נשימה קלים ועד מחלות הקשות ביותר.

דבר אחד משותף לכולם: קוצר נשימה.

מהו קוצר נשימה?

ראשית, ואולי הכי חשוב- קוצר נשימה הוא תחושה סובייקטיבית. זוהי התחושה שלכם. אף אחד לא יכול להגיד לכם למשל, אם כרגע יש לכם קוצר נשימה בדרגה גבוהה או נמוכה.

זוהי נקודה חשובה מכיוון שהיא גם מתקשרת לנושא החשוב ביותר כאן והוא:

איך אפשר לטפל בקוצר נשימה?

אנשים שונים מגדירים שונה את תחושת קוצר הנשימה.

יש כאלו שמתארים מועקה, קשיי נשימה, נשימה מאומצת, "נשימת כלב" או פשוט קוצר נשימה.

במצב כזה ( לא תמיד!) הנשימה פחות עמוקה ויותר מהירה. לפעמים מתווספים גם "קולות נשימה" שהם צפצופים ( היצרות דרכי הנשימה) או חרחורים( של ליחה).

חשוב להבין שבקוצר נשימה, יש בדרך כלל "אוויר כלוא" בתוך מערכת הנשימה. מה הכוונה? המצב דומה לבלון שמנופח מאוד.

אם נרצה לנפח את הבלון, לא נצליח, כי אין מקום לעוד אוויר בתוך הבלון.

המצב דומה במערכת הנשימה בקוצר נשימה: יש "יותר מידי" אוויר בתוך מערכת הנשימה ולכן קשה להכניס עוד אוויר פנימה. קשה להכניס עוד אוויר לדרכי הנשימה ולריאות.

ריכזנו כמה טכניקות מרכזיות להפחתת קוצר נשימה

גורמים לקוצר נשימה – למה זה קורה בפועל?

ישנן סיבות שונות ואזכיר כאן את המרכזיות הידועות בעולם הרפואה:

  • מחלה כרונית כגון אסטמה, COPD , אמפיזמה, ציסטיק פיברוזיס ועוד.
  • מחלה אקוטית (שאינה כרונית) כגון דלקת ריאות, ברוניכיוליטיס בתינוקות, ברונכיט ועוד.
  • אלרגיה.
  • מאמץ ופעילות גופנית.
  • זיהום בדרכי הנשימה.
  • זיהום סביבתי- חומר כלשהו שנמצא באוויר שאתם נושמים.
  • לאחר ניתוח באזור בטן ובית חזה.

אבל! מה הסיבה הכי חשובה? הלא ידוע! מאוד מרגיז אבל חלק משמעותי ממצבי קוצר הנשימה מופיעים ללא סיבה ידועה.

זה יכול להיות שעה ויכול להיות מספר ימים או יותר של קוצר נשימה, אבל לעתים הסיבה לא ידועה. עשיתם את כל הבדיקות, ניסיתם להיזכר בכל שינוי או גורם שאולי הוביל ויצר קוצר נשימה. כלום. הכל תקין ואין תשובה למה זה התחיל.

מצב זה קיים, והרבה וחשוב שתדעו זאת. אם גם אתם במצב כזה, אתם לא הראשונים…

אוי לא! אז מה עושים?

4 שלבים לטיפול בקוצר הנשימה

עכשיו, אחרי שהחכמתם והבנתם מה הם הגורמים לקוצר נשימה, הבה נתבונן איך תוכלו להתמודד עם התקף קוצר נשימה בכל זמן או מקום.

הנה לכם 4 שלבים לטיפול מיידי ועצמאי בקוצר הנשימה:

שלב ראשון – בלי פאניקה. נסו להירגע

פתחתי את המאמר בדגש על כך שקוצר נשימה היא תחושה סובייקטיבית ואישית שלכם, ושלעיתים הגורם לה לא ידוע או לא נשלט.

ומכאן אנחנו מבינים מה הדבר הכי חשוב שעליכם להבין. במקרה כזה אתם בינכם לעצמכם.

כלומר?

כשיש לכם תחושת קוצר נשימה דבר ראשון נסו להרגיע מעט את עצמכם.

נסו :

  • לשחרר את הגוף.
  • להיות באזור נעים יותר.
  • להפסיק פעולה שאינה נעימה או מלחיצה.
  • לחשוב מחשבות חיוביות ולהזכיר לעצמכם שכבר היה לכם קוצר נשימה (לפני שעה, או אתמול או לפני חודש, לא משנה) והוא עבר, וכך יעבור גם הנוכחי.

מכיוון שמדובר על נשימה, מן הסתם ובצדק זה מאוד (!!) מלחיץ כשקשה לנשום. הלחץ הזה מוביל לפאניקה.

הפאניקה מחמירה את קוצר הנשימה, שמחמירה את הלחץ וכך הלאה.

כלומר, הפאניקה מחמירה את קוצר הנשימה ולא משנה מה הסיבה לקוצר הנשימה.

ובצד השני, הרגעה עצמית תפחית קוצר נשימה, ושוב ללא קשר מה תהיה סיבתה.

מעגל הפאניקה משמעותי וחשוב ביותר!

מעגל קוצר הנשימה

מעוניינים בפיזיותרפיסט לטיפול בקוצר נשימה באזור מגוריכם?
פיזיוקליק – פיזיותרפיה בקליק>>

שלב שני- תנוחות

ישנן תנוחות שעוזרות מאוד בקוצר נשימה. אלו תנוחות שמשחררות את אזור הכתפיים ופותחות את אזור בית החזה.

העקרון המנחה הוא שתהיו כמה שיותר משוחררים ורפויים.

לכל אחד יש את התנוחות שיותר משחררות ונוחות, ויש את אלו שפחות. אבל כדאי שאזור בית החזה יהיה פחות סגור ומכווץ ויותר משוחרר.

  • נסו לשבת ולהשען על שולחן שלידכם.
  • לעמוד ולהשען על הקיר
  • לשכב עם הרבה כריות שמגביהות את חצי הגוף העליון

הדגש הוא: רק אתם יודעים  מה מקל עליכם!

מעוניינים בהסבר אישי על תנוחות שמתאימות לכם? הירשמו לניוזלטר ואשלח לכם

שלב שלישי – הסביבה האנושית

חשוב מאוד להדריך את מי שקרוב אליכם איך לעזור לכם במקרה שיש לכם קוצר נשימה.

יש כאלו שיעדיפו להיות לבד, יש כאלו שירגישו יותר ביטחון דווקא כשנמצאים לידם אנשים (אפילו זרים!).

יש שיירצו שקט, ויש שיירצו מוסיקה. יש כאלו שיירצו שייפתחו חלון ויש שירגישו טוב יותר דווקא כשהחלונות סגורים.

כשיש לידנו אנשים שאיננו מכירים, הם לפעמים, מרצון טוב, עושים בדיוק הפוך ממה שמרגיע ועוזר. חבל. עם הדרכה ושיחה מקדימים, הם יכולים מאוד לעזור לכם.

מישהו שאחיזת כף ידו, מרגיעה אותכם (כמו בן הזוג) ברגע שיש קוצר נשימה, פשוט מתיישב לידכם ומחזיק את כף היד. נסו את זה.. זה פשוט נפלא!

תנוחות לטיפול בקוצר נשימה

שלב רביעי – טכניקות נשימה להפחתת קוצר נשימה

מממ…קצת קשה להעביר את זה במאמר… בקרוב נעלה תוכן נוסף בהקשר הזה, או וידאו שמסביר איך אפשר להפחית קוצר נשימה. עד אז,

רוצים שיתאימו לכם טכניקות אישיות להורדת קוצר נשימה?

התחברו עכשיו לפיזיותרפיסטים המומחים בטיפול בקוצר נשימה של פיזיוקליק ותוכלו לקבל את הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

הפחתת מצבי לחץ תורמת לטיפול בקוצר נשימה

קוצר נשימה גובר מאוד במצבי לחץ. ישנם אנשים שקוצר הנשימה מופיע אצלם אפילו רק במצבי לחץ. לכן אחד הכלים הטובים ביותר הם להפחית מצבי לחץ עד כמה שאפשר.

אפשר?

ישנם תחומים בחיים שלנו שזה בלתי אפשרי. אבל ישנם אלו שזה אפשרי.

הנה כמה דוגמאות להפחתת מצבי לחץ אצל אנשים שנוטים לכך:

  • תכנון זמנים – אם למשל יש לכם תוכנית לסדר את הבית לקראת אורחים שמגיעים, אל תחכו לרגע האחרון.
    סדרו את הבית שעתיים לפני כן ותעשו הפסקה של מנוחה לפני שהאורחים מגיעים.זה גם יפחית קוצר נשימה על רקע לחץ ומשימות צפופות, וגם יאפשר לפתוח לאורחים את הדלת עם חיוך לאחר מנוחה רגועה ולהנות ממחיצתם.
  • הכנה מראש לקראת אירועים מרגשים או מלחיצים – לא חשוב אם מדובר בראיון עבודה, אירוע משפחתי או נסיעה באוטובוס. אם תכינו את עצמכם מראש לקראת המתרחש, הלחץ יפחת משמעותית.

ואיך פיזיותרפיה יכולה לעזור לקוצר נשימה?

לא כולם יודעים, אבל לפיזיותרפיה יש המון מקום בטיפול בקוצר נשימה.

במפגש עם פיזיורתפיסט/ית הוא/היא שומעים מה מצבכם, קוראים חומר רפואי עליכם ועורכים בדיקה של המצב הנשימתי.

לאחר מכן מותאמת לכם תוכנית אישית לשיפור הנשימה.

התוכנית האישית מורכבת ממספר עקרונות:

  • תרגילים שמשפרים את מצב הנשימה
  • תרגילים שעוזרים כשיש קוצר נשימה
  • הדרכה אישית לתפקוד והתאמת הבית
  • מתיחות וטיפולים אישיים למערכת הנשימה
  • תרגילי נשימה
  • טכניקות לשיפור תנועת בית החזה

כל זאת ועוד בכדי לבנות את המצב הטוב ביותר שאפשר ולהפחית סיבוכים וזיהומים.

במיקרה שיש גם שיעול וליחה, מטפלים גם בבעיות אלו ועוזרים לנקז את הליחה.

המלצה לסיום:

עכשיו, אחרי שנרגעתם והבנתם איך אפשר להרגיע ולהתגבר על תחושות קוצר הנשימה שלכם, תקראו את השורות הבאות:

  • אל תפחדו מקוצר הנשימה אלא נסו ללמוד איך להתמודד איתו.
  • אל תפחיתו פעילות שיוצרת קוצר נשימה בשום אופן.
  • פעילות גופנית תשפר את התמודדות הגוף עם קוצר נשימה.
  • תעזרו בפיזיותרפיה לטיפול בקוצר נשימה.

 

צרו קשר לטיפול והתאמה אישיים ממומחים בתחום בעיות נשימה בפיזיוקליק – פיזיותרפיה בקליק

האתר שיימצא לכם את הפיזיותרפיסט המדוייק לבעייה שלכם בקירבת ביתכם!

**מאמר זה משלים ומייעץ אך אינו בא במקום ייעוץ רפואי מלא .**

 

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
סגירת תפריט
WhatsApp chat