תסמונת צביטה בכתף ( Shoulder Impingment syndrome)

כאבים בכתף

תסמונת צביטה בכתף קורית כאשר הרקמות הרכות בתוך מפרק הכתף וסביבתו נצבטות שוב ושוב על ידי העצמות שסביבן.

הקדמת הכותבת:

שנים קודם לארוע הקשה שלי, הכתף, הייתה לפעמים כואבת.

זה משהו שאני זוכרת מזה שנים. לא יודעת למה, לא זכור לי משהו מיוחד שקרה לפני שהכל התחיל. אבל לפעמים, פשוט היו מגיעים ימים כאלו של כאבים בקצה הכתף. הרגשתי שאני לא יכולה להשתמש ביד לכמה ימים, ואז הכל  היה חולף.

אבל לפני כשנתיים, ערב אחד זה היה כבר שונה. הגעתי הביתה אחרי יום עבודה קשה. הרגשתי שכל האזור של הכתף צעק מכאבים. התיישבתי על הכורסא ולא יכולתי לקום. כל תזוזה כאבה לי. אם במקרה הייתי נופלת הייתי מניחה כי שברתי את הכתף (מרוב שהכאבים היו קשים….) אבל לא. לא נפלתי. רק עוד יום עבודה קשה.

>> כאבי כתף ממקור גידי

מהו מפרק הכתף ואיך מתרחשת הצביטה

מפרק הוא המפגש בין שתי עצמות. זהו המקום שמאפשר תנועה.

התנועה מתאפשרת לא רק מכיוון ששתי העצמות נפגשות אלא גם שסביבן ומעליהן נמצאות רקמות רכות שמאפשרות את ביצוע התנועה. בין הרקמות האלו קיימות רצועות שמחברות בין העצמות ומחזיקות אותן ואת השרירים. הכיווץ של השרירים הוא זה שיוצר את התנועה.

הצביטה מתרחשת כאשר מרימים את היד . מצב זה לפעמים יוצר הגבלה מוחלטת של התנועה ולפעמים הגבלה חלקית. תסמונת הצביטה כוללת גם דלקות.

הדלקת היא בשרוולים שעוטפים את השרירים. השריר הנפוץ ביותר שיכול להיפגע הוא שריר הסופראספינטוס ( supraspinatus) תופעה זו מתרחשת במיוחד אצל אנשים מעל גיל 40.  לפעמים נוצר תהליך דלקתי גם בבורסה (שק קטן המכיל רקמה סינוביאלית שמייצרת נוזל סינוביאלי. בורסות ממוקמות באזורי הגוף שבהם נדרשת הפרדה ומניעת חיכוך ולחץ בין עצם בולטת לבין רקמה רכה כגון גידים, רצועות, שרירים ועוד) שבאותו אזור.

אולי תתעניין גם ב:

>>3 תרגילי פיזיותרפיה לכתף שאפשר לעשות בכל מקום ומשפרים את המצב

מה גורם לתסמונת הצביטה?

הסיבות למצב זה יכולות להיות שונות ומגוונות. להלן פירוט של הסיבות השכיחות והמוכרות ביותר:

  • היווצרות רווח מעל מפרק הכתף: רווח זה הוא האזור שממוקם בין עצם הכתף, ההומרוס (Humerus) לבין מפרק עצם הבריח, ה-Acromio-Clavicular joint, שמעליו.
    מרווח זה הוא המסלול בו זז הגיד של שריר הסופרספינטוס כשהיד מורמת למעלה. אם המרווח ייקטן יהיה חיכוך בגיד, מה שיגרום בהדרגה למצב דלקתי וכאב. הקטנת המרווח יכול להיגרם משינויים במבנים הגרמיים (העצמות) או שינויים ברקמות הרכות, כגון עיבוי בורסה, או חולשה שרירית באזור הכתף.
  • יציבה גרועה: תנוחה של כתפיים מעוגלות, שמוטות, תנוחה לא זקופה, עלולה לגרום לתפקוד לקוי של שרירי הכתף, דבר שעלול לגרום לפגיעה מסוג זה.
  • שינוי פעילות קיצוני: אם תגדיל את כמות הפעילות של הרמת יד גבוה, באופן פתאומי ולא מבוקר, ייתכן שהדבר יוביל אותך לחוש את תסמונת צביטת הכתף.

איך ניתן לדעת אם יש לי תסמונת צביטה בכתף?

אם יש לך תסמונת צביטה בכתף, אתה תחוש כאב בהרמת היד אבל רק בחלק מטווח התנועה.

בדרך כלל לא בתחילת הפעולה ולא בסיומה למעלה אלא תחוש זאת באמצע. הכאב יהיה הכי חזק סביב טווח של  60 עד 120 מעלות.

הכאב יכול להיות גרוע בלילה, במיוחד אם אתה שוכב על הכתף הפגועה. אם המצב החל עקב פציעה ( נפילה, תאונת דרכים) הכאב יתחיל באופן חריף ומהיר. אם לא הייתה פציעה קודמת, הכאב יכול להתפתח בהדרגה בפעילות חוזרת ונשנית של יד מעל הראש או יד עולה ויורדת. תוכל גם לשמוע או להרגיש תחושה של חיכוך בזמן התנועה. עם זאת, תחושות אלו בלבד לא יהוו אישור סופי שישנה בעיה.

בשביל איתור הבעיה עליך לפנות לבדיקה אצל פיזיותרפיסט מוסמך. הפיזיותרפיסט שלך יבצע מספר בדיקות תנועה ומישוש במקום. בדיקות אלו ישללו או יאשרו את האבחנה.

חשוב לזכור שאף בדיקה בודדת לא יכולה לתת את כל התשובות אלא מגוון של בדיקות קליניות שיסיעו לפיזיותרפיסט שלך לתת את הטיפול הטוב ביותר.

איך פיזיותרפיה יכולה לעזור כשיש תסמונת צביטה בכתף?

הפחתת כאב

המטרה הראשונה של טיפול פיזיותרפי היא להפחית את הכאב ואת הדלקת, כמו כן גם למנוע פגיעה נוספת. הפיזיותרפיסט שלך ימליץ לך לשנות חלק מהפעילויות שלך, להוסיף מנוחה ולשים קרח על הכתף. הוא ינחה אותך וילמד אותך טכניקות ידניות שהוא יבצע באזור הכתף שגם הן יתרמו להפחתת הכאב.

שינוי תנוחה או מיקום

חבישה וקינזו-טייפינג יעזרו לשינוי מנח הכתף, ויאפשרו יותר מקום לגיד הדלקתי או לבורסה. הפיזיותרפיסט שלך ייתן לך אסטרטגיות פשוטות לשנות את היציבה שלך כך שהכתף פחות תכאב. שינוי זה יאפשר לשרירים לעבוד טוב יותר ולשפר את הדלקת.

חיזוק שרירים

תוכנית שיקום שלמה לכתף כוללת תמיד תרגילי חיזוק. התוכנית תותאם ותשתנה לפי שינוי הסימפטומים מטיפול לטיפול.

אם אתה מתאמן בפעילות ספורטיבית הכוללת שימוש בהרמת יד מעל הראש ( למשל טניס, כדור עף ועוד…) הפיזיותרפיסט ישלב בתוכנית שלך תרגילים גם לחיזוק הגב והישבן שייתנו תמיכה חזקה לגב ויפחיתו עומס ומאמץ מהכתף.

עד כמה יעילה פיזיותרפיה לתסמונת צביטה בכתף?

פיזיותרפיה הוכחה כיעילה מאוד לתסמונת צביטה בכתף. מחקר שנערך בשנת 2014 מצא ששנה לאחר שמטופלים עם תסמונת צביטה בכתף קיבלו פיזיותרפיה, הם סבלו פחות מכאבים ופנו פחות לרופא (37% לעומת 60%) לעומת אלו שקיבלו זריקות סטרואידים כטיפול.

המטופלים שקיבלו זריקות נדרשו לעיתים להזרקות נוספות כאשר הסימפטומים שלהם חזרו ונשנו. במונחים של טיפולים ספציפיים שהפיזיותרפיסטים משתמשים בהם, הטיפול הידני הוא היעיל ביותר להקלת כאבים בפגיעה בכתף.

ביצוע תרגילים בבית, עם הדרכה של פיזיותרפיסט יעיל בשמירה על שיפורים במצב.

מה אני יכול לעשות בבית?

בבית, אתה יכול לנסות לשמור על יציבה נכונה . יציבה פחות שפופה ויותר זקופה.

כמה ייקח עד שארגיש שיפור?

כפי שכבר הזכרנו קודם, בתסמונת זו ישנו תהליך דלקתי באזור הגיד. לכן ראשית חשוב שלא נגרום להיווצרות הדלקת. כלומר נתקן את הגירוי שנוצר בגיד שוב ושוב.

אם תשפר את היציבה שלך, ותיתן מנוחה למקום הכואב, צפויה להיות הקלה תוך 6-12 שבועות אבל זמן זה מאוד משתנה לפי מספר מדדים כמו כמה זמן היה הכאב לפני תחילת הטיפול, מה העיסוק היומיומי שלך, מה הגיל שלך, האם השרירים מסביב חזקים או לא, ועוד.

 

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
סגירת תפריט
WhatsApp chat