fbpx

כאב גב תחתון- מה זה? טיפים להתמודדות

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים

מה זה כאב גב תחתון?

כאב גב תחתון מוגדר לעתים קרובות ככאב ו/או אי נוחות באזור הגב התחתון שיכולים לפעמים להקרין לישבן ו/או לרגל. רובנו נחווה כאב גב תחתון בשלב מסוים בחיינו ולמעשה, רבים מאיתנו אפילו יחוו אפיזודות חוזרות עם תנודות בתסמינים. פרקי זמן של כאב גב תחתון נוטים להיות שכיחים יותר עם הגיל, אך הם יכולים להשפיע גם על ילדים ומתבגרים.

מה גורם לכאב גב תחתון?

רוב האפיזודות של כאב גב תחתון אינן נובעות מפתולוגיה רצינית. פחות מ-1% מהמקרים קשורים למשהו חמור יותר כגון שבר או סרטן. מה שנקרא ‘דגלים אדומים’ יכול לשמש כדי לזהות אנשים עם פתולוגיה שעלולה להיות רצינית שמצדיקה חקירה נוספת. הרופא שלך יבדוק אם יש לך אחד מהדגלים האדומים הללו ויפעל בהתאם.

רוב מקרי כאב הגב התחתון נמשכים פחות מ-3 חודשים (כאב חריף) וסביר להניח שהם נגרמים ממתיחה פשוטה, בדומה למשל לנקע בקרסול או כאבי ברכיים שיכולים להתרחש כאשר יש עלייה פתאומית בפעילות ללא ניסיון קודם.

ברוב המקרים, כאב גב תחתון מוגדר כ”כאב גב תחתון לא ספציפי”, כלומר, לא ניתן לזהות סיבה ספציפית אחת. מספר מבנים באזור הגב התחתון יכולים לתרום לכאב, כך שלעתים קרובות קשה לאתר סיבה ספציפית אחת.

בנוסף, פציעה לא תמיד אומרת שתחווה כאב, וכאב, גם אם חמור, אינו אינדיקטור טוב במיוחד לנזק ממשי. לדוגמה, לשני אנשים יכולים להיות שינויים דומים במבני עמוד השדרה, אבל רק לאחד יש כאב. הסיבה לכך היא שיש הרבה גורמים שונים ולעיתים תלויי זמן פיזיים, פסיכולוגיים וחברתיים המשפיעים על האם אדם יחווה כאב וכיצד הוא מנהל אותו.

כאבי גב תחתון עם הקרנה לרגליים

האם לעשות צילום לגב?

ביצוע סריקה (למשל MRI) במדגם אקראי של האוכלוסייה הכללית יגלה סימנים של ניוון או שינויים בדיסקים ובמפרקים בעמוד השדרה המותני, אפילו באלה ללא תסמינים של כאב גב תחתון. ממצאים אלה שכיחים, במיוחד ככל שאנו מתבגרים, מכיוון שהוא חלק מתהליך ההזדקנות הרגיל, בדיוק כמו שהשיער שלנו מאפיר וקמטים המופיעים על העור שלנו. לכן, לרוב אין צורך בהדמיה.

למעשה, ידע על ממצאי סריקה ויחוס כוזב של אלה לכאב שלך יכול לגרום לדאגה ולתפיסה שגויה שהכאב שלך לעולם לא ייעלם, ולכן להגדיל את הסיכויים שלך לחוות תסמינים מתמשכים. בנוסף, גם אם אתה מקבל תור לסריקה, לעתים קרובות אין זה מועיל בקביעה כיצד יש לנהל את הטיפול שלך.

הדמיה מתאימה אם יש סימפטומים המעידים על בעיה ספציפית ו/או חמורה, כגון הופעת כאב לאחר טראומה חמורה, חום, ירידה במשקל, היסטוריה של סרטן או זיהום. איש המקצוע הרפואי שלך יבדוק אם יש סימנים של סיבה רצינית ויזהה אם סריקה היא מהלך טיפול מתאים עבורך.

טיפים להתמודדות עם כאב הגב התחתון

למרות שיש כמה גורמים שיכולים לתרום לכאב גב תחתון ושלא תמיד ניתן לזהות סיבה אחת לסימפטומים שלך, ישנם כמה צעדים נפוצים שאתה יכול לנקוט כדי לתמוך בהחלמה שלך, כדי להקל על הסימפטומים שלך ולשפר את תפקוד ואיכות חיים תוך כדי. צעדים כאלה יכולים גם לעזור להפחית את הישנות הכאב לאחר שהסימפטומים שלך נפתרו.

  1. נסו לשחרר אמונות לא מועילות ולא מדויקות – ראשית, ללמוד לשחרר תפיסות שגויות שאולי יש לך לגבי כאב גב יכול להיות מאוד מועיל להתאוששות שלך. כמה אמונות נפוצות ולא מועילות הן, למשל ‘כיפוף והרמה (עם גב מעוגל) מזיקים’, ‘כאב הוא סימן למשהו שנשבר, לכוד, החלק או לא מיושר’, ‘כאב גב תחתון נובע מהליבה החלשה שלי’ ו “כאב גב נובע מהיציבה הגרועה שלי”. הרופא או הפיזיותרפיסט שלך יכול להציע משאבים נוספים ללמידה נוספת מעבר למאמר זה, ואל תהסס לשאול אם יש לך שאלות או דאגות.
  2. הישארו חיוביים ומעורבים – המשך ללכת לעבודה שלך, בשגרה היומיומית, במעורבות חברתית ובפעילויות שאתה נהנה מהן חשובה. אם אתה חווה כאבים עזים, ייתכן שתצטרך בתחילה לשנות את הפעילויות שלך ו/או למתן את עצמך כדי שתוכל להישאר פעיל. זו גישה הרבה יותר טובה מאשר להפסיק לחלוטין לזוז ולהפסיק לעסוק בדברים שחשובים לך. הישאר חיובי ופעיל ככל האפשר וזכור שכאב גב נוטה להשתפר ולעבור עם הזמן.
  3. דאגו לרווחה הכללית שלכם – כפי שהוסבר, גורמים רבים ושונים יכולים להשפיע על הכאב שלך. טיפול ברווחה הכללית שלך הוא מקום טוב להתחיל לנהל את הכאב שלך ולהפחית הישנות עתידית של אפיזודות משמעותיות. טפל במתח, דאגה, חרדה, תסמיני דיכאון ונטל רגשי אחר שעלול להיות לך. כמו כן, שימו לב לכל תחלואה אפשרית אפשרית וכן להתנהגויות בריאותיות מעבר לפעילות גופנית כגון דפוסי שינה, תזונה, אלכוהול ו/או שימוש בניקוטין. שמירה על משקל תקין, הימנעות מעישון וטיפול במצב רוח ירוד יכולים לעזור לך להפחית את הסיכון לכאב גב מתמשך.
  4.  תכנן פעילות גופנית – טיפולים לא תרופתיים כגון ייעוץ וחינוך ופעילות גופנית הם הקו הראשון בניהול כאב גב תחתון לא ספציפי שנמשך פחות מ-3 חודשים.מנוחה במיטה והימנעות מפעילות לא יועילו ויכולים לעכב את ההתאוששות, אז נסו להישאר פעילים. אין ראיות חזקות התומכות בסוג מסוים של פעילות גופנית או פעילות שתועיל יותר מאחרות. זה אומר שאתה צריך להיות פעיל בצורה שמרגישה לך טוב ושתהנה כיוון שזה יעזור לך לשמור על השגרה בטווח הארוך. באופן כללי, כאשר הכאב הוא הגרוע ביותר, לרוב התנועה מושגת בצורה הטובה ביותר בהתקפים קצרים לאורך היום. זה לא מסוכן אם תנועה מעוררת כאב ואי נוחות ניתנים לניהול וזמניים. אתה יכול להתחיל בהליכה ובתנועות עדינות, פחות כואבות, שמעלות את זרימת הדם שלך ואת הביטחון, ולהגביר בהדרגה את הפעילות שלך עם הזמן. הימנעות או חשש מתנועה עקב כאב יכולה לעכב את ההחלמה שלך. הפיזיותרפיסט שלך או רופא אחר יכול לסייע לך אם אתה מרגיש לא בטוח מה אתה יכול לעשות.
  5. הימנע מטיפולים לא מתאימים ולא יעילים – כאשר יש לך כאב גב תחתון פחות מ-3 חודשים, בדרך כלל לא מומלץ להשתמש בסדים או מחוכים, אלקטרו-תרפיות, דיקור יבש או הזרקות.

 

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:
רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
בעלי ביטוח מוסדר
עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

אולי יעניין אותך גם…

 

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

WhatsApp chat
דילוג לתוכן