fbpx

שברי מאמץ ברגל

שבר מאמץ

שבר מאמץ הוא סדק קטן או שבר בעצם הנגרם מעומס חוזר או שימוש יתר בשונה משבר עצם טיפוסי, שבדרך כלל נגרם מפציעה פתאומית או טראומה.

שברי מאמץ מתרחשים לעתים קרובות בעצמות נושאות משקל כמו העצמות בכפות הרגליים (מטטרסלס), עצמות הרגל התחתונה (טיביה או פיבולה). שברי מאמץ ברגל לרוב יקרו לספורטאים או אנשים שעוסקים בפעילויות בעלות אימפקט גבוה הכוללות תנועות חוזרות ונשנות כמו ריצה, ריקוד או קפיצה. הם יכולים להופיע גם אצל אנשים שמעלים לפתע את העוצמה, משך הזמן או התדירות של הפעילות הגופנית שלהם מבלי לאפשר לגופם מספיק זמן להסתגל.

מה התסמינים של שבר מאמץ ברגל?
איך מאבחנים שבר מאמץ ברגל?
מה הטיפול לשבר מאמץ ברגל?
כמה זמן עד החלמה לשבר מאמץ ברגל?
שבר מאמץ – פיזיותרפיה?

שברי מאמץ ברגל פיזיותרפיה פרטית

מה התסמינים של שבר מאמץ ברגל?

תסמינים של שבר מאמץ יכולים להשתנות בהתאם למיקום ולחומרת הפציעה. להלן כמה סימנים ותסמינים נפוצים הקשורים לשברי מאמץ:

כאב: התסמין השכיח ביותר הוא כאב מקומי במקום שבר המאמץ. הכאב מתואר בדרך כלל ככאב עמום וכואב שעשוי להתגבר עם הפעילות ולפחות במנוחה. הכאב ההתחלתי הוא קל ומתגבר עם הזמן.

רגישות: האזור הפגוע עשוי להיות רגיש למגע, ולחיצה על המקום של שבר המאמץ עשויה לעורר כאב.

נפיחות: עשויה להיות נפיחות סביב אזור שבר המאמץ. זה יכול לנוע בין נפיחות קלה עד מורגשת, בהתאם לחומרת הפציעה.

חבורות: במקרים מסוימים, חבורות עלולות להתרחש במקום של שבר המאמץ. זה נפוץ יותר בשברי מאמץ עמוקים יותר או בשברים קרובים יותר לפני השטח של העור.

קושי בנשיאת משקל: אם שבר המאמץ נמצא בעצם נושאת משקל, כגון כף הרגל או הרגל, אתה עלול לחוות קושי או כאב בעת העמסת משקל על הגפה הפגועה.

שינויים בהליכה או בתנועה: ייתכן שתבחין בשינויים בהליכה או בדפוסי התנועה שלך כדי למזער כאב ואי נוחות שנגרמו משבר המאמץ.

חשוב לציין שחלק מהשברי מאמץ עלולים שלא לגרום לכאב משמעותי בתחילה ויכולים להיחשב בטעות למצבים אחרים. אם אתה חושד שיש לך שבר מאמץ או שאתה חווה כאב מתמשך או אי נוחות הקשורים לפעילות גופנית, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות. הם יכולים לבצע בדיקה יסודית, להזמין בדיקות הדמיה מתאימות ולספק אבחון ותוכנית טיפול מדויקת.

איך מאבחנים שבר מאמץ ברגל?

כדי לאבחן שבר מאמץ רופא יעבור על ההיסטוריה הרפואית שלך ויברר לגבי הסימפטומים שלך, כולל המיקום, משך ואופי הכאב. ההוא עשוי לשאול על הפעילות הגופנית שלך, שגרת הפעילות הגופנית וכל השינויים האחרונים בעצימות או בתדירות. מתן פרטים על אורח החיים והפעילויות שלך יכול לעזור בהערכת הסבירות לשבר מאמץ.

בנוסף, הוא יערוך בדיקה גופנית כדי להעריך את האזור הפגוע. הם עשויים למשש את האזור לבדיקת רגישות, נפיחות או עיוותים. הם גם יעריכו את טווח התנועה, הכוח וכל שינוי בהליכה או בדפוסי התנועה שלך.

הרופא יכול להפנות אותך לעבור בדיקות הדמיה כמו צילומי רנטגן אשר יעזרו לאבחון שברי מאמץ אבל חשוב לדעת שלא תמיד רואים את השברים ואם צילום רנטגן אינו מגלה שבר אך עדיין קיים חשד לשבר מאמץ, ניתן להזמין בדיקות הדמיה נוספות כמו:

  • MRI
  • סריקת עצם (עם חומר רדיואקטיבי)
  • CT
  • US

מה הטיפול לשבר מאמץ ברגל?

הטיפול בשבר מאמץ כולל בדרך כלל שילוב של מנוחה, טיפול בכאב וחזרה הדרגתית לפעילות. להלן כמה גישות נפוצות לטיפול בשבר מאמץ:

מנוחה ואימוביליזציה: הצעד הראשון בטיפול בשבר מאמץ הוא להפחית או להימנע מפעילויות המפעילות לחץ על העצם הפגועה. בהתאם למיקום וחומרת השבר, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​​​על שימוש בקביים, מגף הליכה או גבס כדי לשתק את האזור ולאפשר ריפוי תקין. משך המנוחה וההשבתה ישתנו בהתאם לשבר הספציפי ולנסיבות האישיות.

טיפול בכאב: משככי כאבים או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) עשויים לסייע בהקלת כאבים ולהפחתת דלקת. עם זאת, חשוב לעקוב אחר המינון המומלץ ולהתייעץ עם איש מקצוע רפואי אם יש לך רקע בריאותי או חששות לגבי שימוש בתרופות.

פיזיותרפיה ושיקום: לאחר שהכאב והדלקת הראשוניים נרגעו, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​​​על פיזיותרפיה כדי לסייע בשיקום הכוח, הגמישות ודפוסי התנועה הנכונים. תרגילי פיזיותרפיה מותאמים לצרכים הספציפיים שלך ועשויים לכלול תרגילי טווח תנועה עדינים, תרגילי חיזוק בעלי השפעה נמוכה, והגברה הדרגתית של פעילויות נשיאת משקל.

חזרה הדרגתית לפעילות: חשוב להכניס מחדש פעילויות בהדרגה ולהגביר בהדרגה את האינטנסיביות, משך הזמן והתדירות כדי למנוע פציעה חוזרת. איש המקצוע או הפיזיותרפיסט שלך יכול לספק הדרכה לגבי חזרה בטוחה והדרגתית לפעילויות הרגילות שלך או לספורט. הם עשויים גם להציע שינויים בטכניקה או בציוד שלך כדי למזער את הלחץ על העצם הפגועה.

תזונה ותוספי מזון: תזונה מספקת, במיוחד סידן וויטמין D, ממלאת תפקיד מכריע בבריאות העצם ובריפוי. הרופא שלך עשוי להמליץ ​​​​על שינויים בתזונה או תוספי מזון כדי להבטיח שאתה מקבל את החומרים המזינים הדרושים להתאוששות אופטימלית של העצם.

שברי מאמץ ברגל פיזיותרפיה פרטית

כמה זמן עד החלמה לשבר מאמץ ברגל?

זמן ההחלמה של שבר מאמץ יכול להשתנות בהתאם למספר גורמים, כולל מיקום וחומרת השבר, יכולות ריפוי אינדיבידואליות, דבקות בטיפול ובריאות כללית. באופן כללי, תהליך הריפוי של שבר מאמץ יכול להימשך מספר שבועות עד מספר חודשים.

חשוב לציין כי זמני הריפוי יכולים להשתנות באופן משמעותי בין אנשים. שברי מאמץ מסוימים עשויים להחלים תוך מספר שבועות, בעוד שאחרים עשויים להימשך מספר חודשים. בנוסף, גורמים מסוימים יכולים לעכב את הריפוי או להאריך את תהליך ההחלמה, כגון מנוחה לא מספקת, תזונה לקויה, מצבים רפואיים בסיסיים או התעלמות מהמלצות הטיפול.

במהלך תקופת הריפוי, חשוב לעקוב אחר תוכנית הטיפול שנקבעה, לרבות מנוחה של האזור הפגוע, שימוש במכשירים תומכים כמו קביים או מגף הליכה, וחזרה הדרגתית לפעילות בהתאם להנחיית איש המקצוע הרפואי שלך. ייתכן שיהיה צורך בפגישות מעקב קבועות ובבדיקות הדמיה כדי לעקוב אחר התקדמות הריפוי.

שבר מאמץ – פיזיותרפיה?

לפיזיותרפיה תפקיד מכריע בתהליך השיקום וההחלמה משבר מאמץ. פיזיותרפיסט יכול לעצב תוכנית טיפול מותאמת אישית כדי לקדם ריפוי, להחזיר כוח וגמישות ולעזור לך לחזור בבטחה לפעילות הרגילה שלך. טיפול פיזיותרפיה יכלול כמה חלקים:

  1. הפיזיותרפיסט יערוך הערכה מקיפה כדי להעריך את מצבך, להבין את הפרטים של שבר המאמץ שלך ולזהות את כל הגורמים הקשורים שאולי תרמו לפציעה. הוא יעריך את טווח התנועה, כוח השרירים, שיווי המשקל וההליכה שלך.
  2.  הפיזיותרפיסט עשוי להשתמש בטכניקות שונות כדי לסייע בניהול כאב ולהפחית דלקת. אלה עשויים לכלול טיפול ידני כמו עיסוי עדין וטיפול בקרח או בחום.
  3. הפיזיותרפיסט ידריך אותך לתרגילים עדינים כדי לשמור או לשחזר את טווחי התנועה במפרק או באיבר הפגועים. תרגילים אלו יבוצעו בטווח ללא כאב ויתקדם בהדרגה ככל שהריפוי מתקדם.
  4. כאשר שבר המאמץ מחלים, הפיזיותרפיסט ירשום תרגילים ספציפיים לחיזוק השרירים המקיפים את האזור הפגוע. תרגילי חיזוק עוזרים לתמוך בעצם ולהפחית את הסיכון לפציעה חוזרת. הם עשויים לכלול אימוני התנגדות, תרגילי משקל גוף, או שימוש ברצועות התנגדות או משקולות.
  5. הפיזיותרפיסט ידריך אותך בתוכנית נשיאת משקל מתקדמת. זה עשוי להיות כרוך בהגדלה הדרגתית של כמות המשקל שאתה נושא על הרגל הפגועה או שימוש במכשירי עזר כגון קביים או מגף הליכה כדי לסייע במעבר.
  6. כדי לשפר שיווי משקל ויציבות, הפיזיותרפיסט עשוי לשלב תרגילים המאתגרים את שיווי המשקל שלך ומשפרים את המודעות למנח הגוף שלך במרחב. תרגילים אלו עוזרים להחזיר את הביטחון ולהפחית את הסיכון לנפילות או לפציעות נוספות.
  7. בהתאם למטרות ולפעילויות שלך, הפיזיותרפיסט יתאים תרגילים כדי לדמות את התנועות והדרישות של הספורט או הפעילויות הספציפיות שלך. שלב זה נועד להחזיר בבטחה תנועות פונקציונליות ולהכין אותך לחזרה הדרגתית לספורט או לפעילות גופנית.
  8. לאורך תהליך השיקום, הפיזיותרפיסט ידבר איתך על מכניקת גוף נכונה, טכניקה, הנעלה ושינויי אימון למניעת שברי מאמץ עתידיים. הם עשויים גם לספק עצות לגבי תזונה ובריאות העצם כדי לתמוך בריפוי ומניעה מיטביים.

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:
רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
בעלי ביטוח מוסדר
עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

אולי יעניין אותך גם…

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

WhatsApp chat
דילוג לתוכן