fbpx

3 תרגילים למניעת נפילות בגיל השלישי

כל אחד יכול ליפול, אבל אנשים מבוגרים יותר פגיעים ובעלי סיכוי גדול יותר ליפול, במיוחד אם יש להם מצב בריאותי ארוך טווח.

נפילות הן גורם נפוץ לפציעה, אך לעתים קרובות מתעלמים ממנו. בערך 1 מכל 3 מבוגרים מעל גיל 65 וחצי מהאנשים מעל גיל 80 יסבלו לפחות נפילה אחת בשנה.

רוב הנפילות אינן גורמות לפציעה חמורה. אבל תמיד קיים סיכון שנפילה עלולה להוביל לעצמות שבורות, והיא עלולה לגרום לאדם לאבד ביטחון עצמי, להסתגר ולהרגיש כאילו איבד את עצמאותו.

מניעת נפילות בגיל השלישי

נפילות בגיל השלישי- כמה נפוץ?

נפילה שכיחה יחסית בקרב מבוגרים. נפילות הן הגורם העיקרי לפציעה ומוות בשוגג בקרב מבוגרים. לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), כ-28-35% מהאנשים בני 65 ומעלה נופלים מדי שנה. הסיכון ליפול בדרך כלל עולה עם הגיל. ככל שאנשים מתבגרים, הם עשויים לחוות שינויים בשיווי המשקל, כוח השרירים, הראייה וזמני התגובה, מה שהופך אותם לרגישים יותר לנפילות. בהתחשב בתדירות וההשלכות הפוטנציאליות של נפילות, חשוב למבוגרים ולספקי שירותי בריאות לתעדף אסטרטגיות למניעת נפילות, זיהוי מוקדם של סיכוני נפילה והתערבויות מתאימות כדי להפחית את הסיכון לנפילות ולהפחית את השפעתם.

מה הסיבות לנפילות בגיל הזהב?

תהליך ההזדקנות הטבעי גורם לכך שלאנשים מבוגרים יש סיכון מוגבר לנפילה. אנשים מבוגרים נוטים יותר לנפילה מכיוון שהם עשויים לסבול מכמה גורמים:

  • בעיות שיווי משקל וחולשת שרירים
  • אובדן ראייה
  • מצב בריאותי כרוני כמו מחלת לב, דמנציה או לחץ דם נמוך, שעלולים להוביל לסחרחורת ואובדן הכרה קצר טווח.

הסבירות לנפילה גבוהה יותר אם  יש רצפות רטובות, כמו בחדר האמבטיה, או שעברו ליטוש לאחרונה, אם התאורה בחדר עמומה, אם יש שטיחים, אם מנסים להושיט יד לאזורי אחסון גבוהים או בירידת מדרגות. סיבה שכיחה נוספת לנפילות, במיוחד בקרב גברים מבוגרים, היא נפילה מסולם בזמן ביצוע עבודות תחזוקה בבית. אצל אנשים מבוגרים, נפילות עשויות להיות בעייתיות במיוחד מכיוון שאוסטאופורוזיס היא בעיה שכיחה למדי. נשים מבוגרות נמצאות בסיכון הגבוה ביותר מכיוון שאוסטיאופורוזיס קשורה לעיתים קרובות לשינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך גיל המעבר.

מה הסכנות בנפילות אצל קשישים?

לנפילות בקשישים יכולות להיות השלכות משמעותיות, והבנת הסיכונים הכרוכים בנפילה היא חיונית למניעה. נפילות עלולות להוביל לשברים, לרוב בירך, פרק כף היד ועמוד השדרה. שברים עלולים לגרום לכאב, למגבלות תפקודיות ולדרוש התערבות כירורגית או קיבוע ממושך. נפילות עלולות לגרום לפציעות ראש, כולל פציעות מוח טראומטיות (TBIs), שיכולות להיות זעזוע מוח קל או פציעות קשות יותר. לפציעות ראש יכולות להיות השפעות ארוכות טווח על התפקוד הקוגניטיבי, הניידות ואיכות החיים הכללית. בנוסף, נפילות עלולות לגרום לנקעים, מתיחות, חבורות ופציעות אחרות של רקמות רכות. אלו עלולים להוביל לכאב, להפחתת ניידות ולפגיעות מוגברת לנפילות הבאות.

לאחר שחוו נפילה, מבוגרים עלולים לפתח פחד מנפילה שוב, מה שיכול להשפיע באופן משמעותי על איכות חייהם. פחד מנפילה מוביל לרוב להפחתת הפעילות הגופנית, בידוד חברתי וירידה בעצמאות. מכאן שנפילות עלולות לשחוק את הביטחון של הפרט ביכולתו לבצע פעולות יומיומיות. אובדן ביטחון זה עלול לגרום לירידה ביכולות התפקודיות, לירידה בפעילות הגופנית ולירידה ברווחה הגופנית והנפשית הכללית.

כמוכן, נפילות חמורות עלולות לגרום לאשפוז ולאחריו תקופת שיקום. זה יכול לשבש את השגרה של האדם, להוביל לזמני החלמה ממושכים, ועלול להגביר את הסיכון לסיבוכים או אובדן עצמאות. פציעות הקשורות לנפילה עלולות להשפיע לרעה על איכות החיים הכוללת של מבוגר, מה שמוביל לאי נוחות גופנית, ירידה בתנועתיות, תלות מוגברת באחרים והשתתפות מופחתת בפעילויות שהם נהנים מהם.

מה מפחית סיכוי לנפילות בגיל הזהב?

ישנם מספר אמצעים פשוטים שיכולים לסייע במניעת נפילות בבית, לדוגמה: שימוש במחצלות מונעות החלקה בחדר האמבטיה, לנגב נזילות כדי למנוע רצפות רטובות וחלקלקות, להבטיח שכל החדרים, המעברים וגרמי המדרגות מוארים היטב ולוודא קבלת עזרה בהרמה או העברת חפצים כבדים או קשים להרמה.
אנשי מקצוע בתחום הבריאות מתייחסים ברצינות רבה לנפילות של אנשים מבוגרים בגלל ההשלכות העצומות שיכולות להיות להן על הבריאות והרווחה של קבוצה זו. כתוצאה מכך, יש הרבה מאוד עזרה ותמיכה עבור אנשים מבוגרים, וכדאי לשאול רופא משפחה לגבי האפשרויות השונות. רופא המשפחה עשוי לבצע כמה בדיקות פשוטות כדי לבדוק את האיזון. בנוסף, הם יכולים גם לסקור את כל התרופות שנוטלים למקרה שתופעות הלוואי שלהן עלולות להגביר את הסיכון לנפילה.

כמו כן, ביצוע תרגילים לשיפור הכוח והשיווי משקל נמצאו כחשובים ויעילים כדי למנוע נפילות בגיל השלישי.

מניעת נפילות בגיל השלישי

 

מה עושים בפיזיותרפיה פרטית למניעת נפילות?

בפיזיותרפיה פרטית ההתמקדות היא במתן טיפול מותאם אישית כדי לסייע במניעת נפילות, שיפור האיזון הכללי והניידות. נפרט כאן כמה גישות והתערבויות נפוצות:

  1. הערכה: הפיזיותרפיסט יבצע הערכה מקיפה כדי להעריך את שיווי המשקל הנוכחי, ההליכה (דפוס ההליכה), הכוח, הגמישות והתפקוד הגופני הכללי שלך. הערכה זו מסייעת לזהות תחום ספציפי לטיפול בו על מנת לבנות תוכנית טיפול מתאימה.
  2. תוכניות אימונים מותאמות אישית: בהתבסס על ממצאי ההערכה, הפיזיותרפיסט יפתח תוכנית אימונים מותאמת אישית לצרכיך. תוכנית זו עשויה לכלול תרגילים לשיפור כוח, גמישות, קואורדינציה ושיווי משקל. חיזוק שרירי הליבה, שרירי פלג הגוף התחתון ושיפור הפרופריוספציה (מודעות לתנוחת הגוף) הם מטרות נפוצות.
  3. אימון שיווי משקל: תרגילים ופעילויות ספציפיות לשיפור בקרת שיווי המשקל. ביצוע תרגילים על משטחים לא יציבים, כגון לוחות איזון או רפידות קצף, או תרגול משימות מאתגרות המחקות מצבים אמיתיים שבהם נדרש שיווי משקל.
  4. אימון הליכה: הפיזיותרפיסט עשוי לנתח את דפוס ההליכה שלך ולבצע התאמות או לספק הדרכה לגבי יציבה נכונה, אורך צעדים, מיקום כף הרגל ושינוי משקל. הם עשויים גם להמליץ ​​על מכשירים מסייעים כמו קנים או הליכונים במידת הצורך.
  5. אימון פונקציונלי: תרגילים פונקציונליים מתמקדים בשיפור היכולת לבצע פעולות יומיומיות בצורה בטוחה ועצמאית. תרגול משימות כמו לקום מכיסא, להיכנס ולצאת מהמיטה, טיפוס במדרגות או ניווט במכשולים.
  6. הערכת בטיחות בבית: הפיזיותרפיסט עשוי לערוך ביקור בית או לספק המלצות למיטוב בטיחות סביבת המגורים שלך. הוא יזהה ויציע שינויים כדי להפחית את סיכוני הנפילה, כגון הסרת סכנות מעידה, שיפור התאורה או התקנת מעקות.
  7. חינוך ומודעות: פיזיותרפיסטים פרטיים מספקים לעתים קרובות חינוך על אסטרטגיות למניעת נפילה, כולל ללמד אותך טכניקות להתאוששות מאובדן שיווי משקל, בחירת הנעלה נכונה ואסטרטגיות לניהול פחד מנפילה. הם עשויים גם ללמד אותך על תופעות הלוואי האפשריות של תרופות מסוימות שעלולות להשפיע על איזון.

איזה תרגילים כדאי לעשות?

התרגילים הספציפיים יקבעו על ידי פיזיותרפיסט ויהיו תלויים בצרכים האישיים שלך, ביכולות ובכל מצב הבסיסי שלך. עם זאת, הנה כמה תרגילים נפוצים הנכללים לעתים קרובות בתוכניות למניעת נפילה:

תרגילי חיזוק:

פלג גוף תחתון: מכרעיים, לחיצות רגליים, עליות על קצות האצבעות.
ליבה: פלאנק, כפיפות בטן, הטיות אגן.
פלג גוף עליון: שכיבות סמיכה, כפיפות מרפקים, לחיצות כתפיים.

תרגילי שיווי משקל ויציבות:

עמידה רגל אחת: עמידה על רגל אחת תוך שמירה על שיווי משקל והארכה הדרגתית של משך הזמן.
עמידת טנדם: עמוד עם רגל אחת ישירות מול השנייה, עקב עד אצבע, ונסו לשמור על שיווי משקל.
העברות משקל: העבר את המשקל מרגל אחת לרגל השנייה, קדימה ואחורה ולצדדים.
טאי צ’י או יוגה: פעילויות אלו משלבות תנועות זורמות, שינויי משקל ואתגרי שיווי משקל.

תרגילי גמישות:

מתיחת קבוצות שרירים עיקריות, כולל השוקיים, שרירי הירך האחורי, הארבע ראשי וכופפי הירך.
תרגילי טווח תנועה למפרקים, כגון סביבוי כתפיים וסיבובי קרסול.

תרגילים פונקציונליים:

תרגילי ישיבה ועמידה: תרגל מעבר מישיבה לעמידה, הגדלת הקושי בהדרגה (למשל, שימוש בכיסא גבוה יותר או הוספת משקולות).
תרגילי הליכה: שלבו דפוסי הליכה מגוונים, כמו שינוי מהירות, פנייה והליכה על משטחים שונים.
טיפוס במדרגות: תרגול עלייה וירידה במדרגות בטכניקה נכונה ותמיכה במעקה במידת הצורך.

 

שלושה תרגילים לדוגמא להפחתת נפילות אצל קשישים

מכרעייםעמידה על רגל אחת שיווי משקלסקוואט

 

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:

  1. רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
  2. בעלי ביטוח מוסדר
  3. עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
  4. קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
  5. עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
  6. פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

אולי יעניין אותך גם…

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

WhatsApp chat
דילוג לתוכן