fbpx

שמעת על נפילות ובעיות שיווי משקל בגיל השלישי?

למי יעזור טיפול פיזיותרפיה (ולמי לא)

אם אבא או אמא שלך, או אם בן או בת הזוג שלך מתלוננים על סחרחורת או הרגשה שהחדר מסתובב סביבך הן תחושות מטרידות. אם הם אומרים שהתחושה מתרחשת לעתים קרובות, זה יכול להיות סימן לבעיית שיווי משקל בגיל השלישי. מבוגרים רבים חווים חוסר שיווי משקל וסחרחורות. זה יכול להיגרם על ידי תרופות מסוימות, הפרעות שיווי משקל או מצבים רפואיים אחרים. בעיות שיווי משקל הן אחת הסיבות שאנשים נופלים בגיל השלישי. שמירה על איזון טוב ככל שמתבגרים ולמידה על מניעת נפילות בגיל הזהב יכולה לעזור בהתניידות, להישאר עצמאי ולבצע פעילויות יומיומיות.

מה זה בעיות שיווי משקל בגיל השלישי?

אנשים נוטים יותר לסבול מבעיות שיווי משקל ככל שהם מתבגרים וכיוצא מזאת גם שברים בגיל השלישי. במקרים מסוימים, ניתן לעזור להפחית את הסיכון אצל ההורים שלך לבעיות איזון מסוימות. בעיות שיווי משקל יכולות להיגרם על ידי תרופות מסוימות או מצבים רפואיים. הסימפטומים כוללים: תחושת הסתובבות של החדר, סחרחורת, נפילה או תחושה של נפילה, ראייה מעורפלת, הליכה לא יציבה ובלבול. התסמינים עשויים להופיע לסירוגין על פני תקופות קצרות או להימשך זמן רב ויכולים להוביל לעייפות ודיכאון.

למה יש נפילות בגיל הזהב?

נפילות עלולות לקרות מכמה סיבות:

  • תרופות: בדוק עם הרופא של אבא או אמא שלך אם אתה מבחין בבעיות איזון בזמן נטילת תרופות מסוימות. שאל אם ניתן להשתמש בתרופות אחרות במקום, אם ניתן להפחית את המינון בבטחה, או אם יש דרכים אחרות להפחית תופעות לוואי לא רצויות.
  • בעיות באוזן הפנימית: חלק מהאוזן הפנימית אחראי לאיזון. לפעמים נוצרת דלקת בחלק זה וכותצאה מכך יש סחרחורת וחוסר איזון (פיזיותרפיה לסחרחורת יכולה לעזור מאוד).
  • שתיית אלכוהול: אלכוהול בדם יכול גם לגרום לסחרחורת ולבעיות שיווי משקל על ידי השפעה על אופן פעולת האוזן הפנימית.
  • מצבים רפואיים אחרים: מצבים מסוימים כגון סוכרת, מחלות לב, שבץ או בעיות בראייה, בלוטת התריס, העצבים או כלי הדם עלולים לגרום לסחרחורת ולבעיות שיווי משקל אחרות (חשוב לעשות טיפול בסחרחורת ברגע שמופיע בעזרת פיזיותרפיה וסטיבולרית).

מה הסכנות בנפילות אצל קשישים?

נפילות הן גורם נפוץ לפציעה. בערך 1 מכל 3 מבוגרים מעל גיל 65 וחצי מהאנשים מעל גיל 80 יעברו לפחות נפילה אחת בשנה. רוב הנפילות אינן גורמות לפציעה חמורה אבל תמיד קיים סיכון שנפילות בקשישים עלולים להוביל לשברים בגיל הזהב, והיא עלולה לגרום לאדם לאבד ביטחון עצמי, להסתגר ולהרגיש כאילו איבד את עצמאותו. אצל אנשים מבוגרים, נפילות עשויות להיות בעייתיות במיוחד מכיוון שאוסטאופורוזיס היא בעיה שכיחה למדי (במיוחד אצל נשים ולכן צריך עוד זהירות אצל אמא שלך או בת הזוג שלך).

אילו פתרונות יכולים להפחית נפילות בגיל השלישי?

ישנם מספר אמצעים פשוטים שיכולים לסייע במניעת נפילות בגיל השלישי בבית. לדוגמא: שימוש בשטיח למניעת החלקה במקלחת, ניגוב הרצפה כדי שלא יהיו נקודות רטובות, תאורה טובה של כל החדרים, מסדרונות ומדרגות, סידור הבית וכו’.
תרגילים הכוללים הזזת הראש והגוף בדרכים מסוימות יכולים לסייע בטיפול בהפרעות שיווי משקל. תרגילים ספציפיים למטופל מפותחים על ידי פיזיותרפיסט או איש מקצוע אחר שמבין באיזון ובקשר שלו עם מערכות אחרות בגוף.

למי יתאים טיפול פיזיותרפיה לשיפור בעיות שיווי המישקל בגיל הזהב?

פיזיותרפיסטים הם מומחים לתנועה. הם משפרים את איכות החיים באמצעות טיפול פיזי, לימוד המטופל ובניית תכנית טיפול על ידי תנועה. פיזיותרפיה יכולה לעזור להורה שלך להתאושש מנפילה אך לא רק זה – אם יתחילו בפיזיותרפיה לפני הנפילה, פיזיותרפיה יכולה להפחית את הסיכון, ואולי למנוע נפילה מלכתחילה.
אם קיימת חולשת שרירים הפיזיותרפיסט יוכל ללמד תרגילים לחיזוק ולהדריך אותם ואותך כיצד לבצע אותם בבית. הפיזיותרפיסט יבצע גם הערכת הליכה כדי לראות אם תהיה תועלת בשימוש במכשיר עזר להליכה. אם כבר משתמשים במכשיר עזר, המטפל יכול לוודא שמשתמשים בו נכון. אם לא, הוא ילמד את הטכניקה הנכונה. מטרת הפיזיותרפיה היא לסייע במניעת נפילות אצל קשישים. עם זאת, עדיין קיים סיכון, ופיזיותרפיה יכולה ללמד טכניקות ואסטרטגיות שבהן יכולים להשתמש אם ההורים שלך נופלים ולא מסוגלים לקום מהרצפה בכוחות עצמאיים.

למי לא יתאים טיפול פיזיותרפיה למניעת נפילות?

אם בזמן האחרון שמתם לב שאבא או אמא שלך, או אם בן או בת הזוג שלך או חבר סובל מסחרחורות, או אם יש תחושה שהחדר מסתובב… אם היו מעידות קטנות או גדולות, אם ההליכה נראית לא יציבה או מתלוננים על ראייה מעורפלת… אז כדאי לפנות לטיפול פיזיותרפיה כדי למנוע נפילות ולהעלות את תחושת הביטחון והמסוגלות העצמית!

כאן תוכל לקרוא מה יש למשרד הבריאות להוסיף בנושא.

רוצה למצוא עכשיו את הפיזיותרפיסט הנכון בשבילך למניעת נפילות?

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:

  1. רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
  2. בעלי ביטוח מוסדר
  3. עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
  4. קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
  5. עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
  6. פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

אולי יעניין אותך גם…

WhatsApp chat
דילוג לתוכן