fbpx

טיפול אחרי שבץ מוחי – המדריך המלא

אירוע מוחי - שבץ מוחי - אוטם מוחי - שיקום נוירולוגי - שבץ מוחי טיפול - שיקום לאחר אירוע מוחי - שיקום אחרי אירוע מוחי - טיפול בשבץ מוחי - טיפול לאחר אירוע מוחי - שיקום אירוע מוחי - שיקום לאחר שבץ מוחי - שיקום דיבור לאחר אירוע מוחי - שיקום לאחר אירוע מוחי קשה - שיקום אחרי שבץ מוחי - שיקום הליכה לאחר אירוע מוחי - שיקום פרטי לאחר אירוע מוחי - שיקום בבית לאחר אירוע מוחי - פיזיותרפיה לאחר אירוע מוחי שיקום פרטי לאחר אירוע מוחי

שבץ מוחי נגרם כתוצאה מהפרעה לזרימת הדם לחלק מסוים במוח. אירוע מוחי מתרחש לרוב עקב חסימת כלי דם על ידי קריש דם או היצרות כלי דם במוח. שבץ מוחי גורם לנזק קבוע לרקמה כתוצאה מירידה פתאומית באספקת הדם לאיזור במוח. בזמן שבץ איסכמי, רקמת המוח הסובלת מחוסר אספקת חמצן מאבדת תאי עצב, תהליך מהיר המסתיים במות כל תאי העצב באיזור אליו נחסמה אספקת הדם. לעיתים, מדובר בנזק מוחי זמני וזהו שבץ מוחי חולף. במצבים אלו הרקמה המוחית הסובלת מתת חמצון אינה מתפקדת, אך מרבית תאי העצב שבה לא מתים, אלא סובלים מתת פעילות זמנית המתחדשת עם חידוש אספקת הדם בקצב הרצוי.

בזמן שבץ, כל דקה חשובה! טיפול מהיר יכול להפחית את הנזק המוחי ששבץ יכול לגרום.

 

מהם הסימנים לשבץ מוחי אצל גברים ונשים?

חוסר תחושה או חולשה פתאומיים בפנים, בזרוע או ברגל, במיוחד בצד אחד של הגוף, בלבול פתאומי, בעיות בדיבור או קושי בהבנת הדיבור, בעיה פתאומית לראות באחת או בשתי העיניים, בעיות פתאומיות בהליכה, סחרחורת, אובדן שיווי משקל או חוסר קואורדינציה וכאב ראש פתאומי חמור ללא סיבה ידועה.

אם אתם חושדים שאבא או אמא שלך, או בן או בת הזוג שלך חטפו אירוע מוחי – אל תיסעו לבית החולים ואל תיתנו למישהו אחר להסיע אותם. המפתח לטיפול בשבץ ולהחלמה הוא הגעה מהירה לבית החולים. חולי שבץ מוחי אשר נלקחים לבית החולים באמבולנס יכולים לקבל אבחנה וטיפול מהר יותר מאשר אנשים שאינם מגיעים באמבולנס. הסיבה לכך היא שטיפול חירום מתחיל בדרך לבית החולים. עובדי החירום עשויים לקחת את ההורה שלך למרכז אירוע מוחי מיוחד כדי להבטיח שיקבל את האבחון והטיפול המהיר ביותר האפשרי.

טיפול בבית החולים לאחר ארוע מוחי

בבית החולים, אנשי מקצוע בתחום הבריאות ישאלו על ההיסטוריה הרפואית ועל הזמן שבו התחילו התסמינים. בנוסף, סריקות מוח יראו איזה סוג של שבץ ארע. נוירולוג המטפל בהפרעות מוחיות, נוירוכירורג שמבצע ניתוח במוח או מומחה בתחום אחר ברפואה יעורבו בטיפול.

אם תגיעו לבית החולים תוך 3 שעות מהופעת התסמינים הראשונים של שבץ איסכמי, ההורה או בן זוגך יוכלו לקבל סוג של תרופה הנקראת תרומבוליטית – תרופה “לפריקת קרישי דם” כדי לשבור קרישי דם במוח. התרופה משפרת את סיכויי ההחלמה משבץ מוחי. מחקרים מראים כי מטופלים עם שבץ איסכמי המקבלים את התרופה נוטים להחלים באופן מלא או עם מוגבלות נמוכה יותר מאשר מטופלים שאינם מקבלים את התרופה. בנוסף, מטופלים המטופלים בה, נוטים פחות להזדקק לטיפול סיעודי ארוך טווח.

אם לא מגיעים בזמן לבית החולים, רופאים יטפלו בשבץ בניתוח להוצאת קריש הדם מהמוח.

 

אפשרויות טיפול לאחר אוטם מוחי

ייתכן שיהיה צורך בתרופות, ניתוחים או הליכים אחרים כדי לעצור את הדימום ולהציל רקמת מוח.
לדוגמא:

  • פרוצדורות אנדווסקולריות: הליכים אנדוסקולריים כמו טיפול תוך ורידי להמסת קריש בכלי דם למוח בתרופה יכולים לסייע בתיקון נקודה חלשה או שבירה בכלי דם וכך מטפלים בשבץ מדמם.
  • טיפול כירורגי: ניתן לטפל בשבץ מדמם בניתוח. אם הדימום נגרם מקרע מפרצת, המנתח ישים תפס מתכת כדי לעצור את איבוד הדם.
  • טיפול שמרני: לרוב כאשר הפינוי לבית החולים נעשה באיחור, הצוות הרפואי נותן תרופות לאיזון לחץ הדם ונוגדי קרישת דם במטרה למנוע סיבוכים ואירוע חוזר.

אירוע מוחי - 
שבץ מוחי - 
אוטם מוחי - 
שיקום נוירולוגי - 
שבץ מוחי טיפול - 
שיקום לאחר אירוע מוחי - 
שיקום אחרי אירוע מוחי - 
טיפול בשבץ מוחי - 
טיפול לאחר אירוע מוחי - 
שיקום אירוע מוחי - 
שיקום לאחר שבץ מוחי - 
שיקום דיבור לאחר אירוע מוחי - 
שיקום לאחר אירוע מוחי קשה - 
שיקום אחרי שבץ מוחי - 
שיקום הליכה לאחר אירוע מוחי - 
שיקום פרטי לאחר אירוע מוחי - 
שיקום בבית לאחר אירוע מוחי - 
פיזיותרפיה לאחר אירוע מוחי
שיקום פרטי לאחר אירוע מוחי

מתי מטפלים בארוע מוחי?

טיפול מוקדם לאחר אירוע מוחי הוא חיוני שכן ככל שניתן טיפול מהר יותר כך ניתן להציל יותר רקמת מוח. לצערנו, כיום אין טיפול רפואי שיתקן את הנזק המוחי שנגרם מהשבץ.

אם קרוב שלך עבר שבץ מוחי, הוא בסיכון גבוה לשבץ נוסף.
1 מכל 4 ניצולי אירוע מוחי עובר שבץ מוחי נוסף תוך 5 שנים.
הסיכון לשבץ מוחי בתוך 90 יום מהתקף איסכמי חולף (TIA) עשוי להיות גבוה עד 17%, עם הסיכון הגדול ביותר במהלך השבוע הראשון ולכן חשוב לטפל בסיבות הבסיסיות לשבץ, כולל מחלות לב, לחץ דם גבוה, פרפור פרוזדורים (קצב לב מהיר, לא סדיר), כולסטרול גבוה וסוכרת. הרופא שלך עשוי לתת לך תרופות – לדוגמה, יש ליטול אספירין ב-48 השעות הראשונות לאחר שבץ מוחי על ידי כל מי שעבר אירוע מוחי עקב קריש (שבץ איסכמי). אספירין עשוי להילקח גם לטווח ארוך כדי למנוע שבץ נוסף. הרופא עשוי לומר לך לשנות את התזונה, להתאמן או לאמץ הרגלי חיים בריאים אחרים. ניתוח עשוי להועיל גם במקרים מסוימים.

אנשי מקצוע הבריאות שלך יעבדו עם זוגך או הורייך כדי להבטיח את ההחלמה הטובה ביותר האפשרית. כדאי לזכור שכל אחד מתקדם בצורה שונה בימים הראשונים לאחר אירוע מוחי. אנשים מסוימים יתאוששו היטב בשלב מוקדם של השבץ שלהם, בעוד שאנשים אחרים עשויים להתקדם לאט יותר. חלק מהאנשים יסבלו מסיבוכים לאחר השבץ שלהם, אולם רוב האנשים ישרדו וימשיכו להשתפר בתפקודם. השלב הבא של החלמה וההשתפרות הוא שיקום שבץ.

איפה מטפלים לאחר אירוע מוחי?

השיקום לאחר שבץ מוחי מתחיל בבית החולים, לרוב תוך יום או יומיים לאחר השבץ. שיקום נוירולוגי מסייע להקל על המעבר של ההורה שלך מבית החולים לבית ויכולה לסייע במניעת שבץ נוסף. זמן ההחלמה לאחר שבץ מוחי שונה עבור כולם – זה יכול לקחת שבועות, חודשים ואפילו שנים. חלק מהאנשים מתאוששים לחלוטין, אך לאחרים יש מוגבלות ארוכת טווח או לכל החיים.
אם בן או בת הזוג שלך עבר שבץ מוחי, הוא או היא יוכלו להתקדם מאוד בהחזרת העצמאות שלהם. עם זאת, כמה בעיות עשויות להימשך:

  • שיתוק (חוסר יכולת להזיז חלקים מסוימים בגוף), חולשה או שילוב, בצד אחד של הגוף.
  • בעיות בחשיבה, מודעות, תשומת לב, למידה, כושר שיפוט וזיכרון.
  • בעיות בהבנה או ביצירת דיבור.
  • קושי בשליטה או הבעת רגשות.
  • חוסר תחושה או תחושות מוזרות.
  • כאב בכפות הידיים והרגליים המחמיר עם שינויי תנועה וטמפרטורה.
  • בעיות בלעיסה ובליעה.
  • בעיות בשליטה בשלפוחית ​​השתן ובמעיים.
  • דיכאון.

שיקום לאחר שבץ מוחי יכול לכלול טיפול במרפאות דיבור, פיזיותרפיה ומרפאים בעיסוק.

ריפוי בדיבור עוזר לאנשים שיש להם בעיות ביצירת או בהבנת דיבור ומטרת הטיפול היא שיקום דיבור לאחר אירוע מוחי.
פיזיותרפיה משתמשת בתרגילים כדי לעזור להורה שלך ללמוד מחדש את כישורי התנועה והקואורדינציה שאולי איבד בגלל השבץ. פיזיותרפיה היא חלק חשוב בשיקום בעקבות שבץ מוחי. היא מסייעת בשיקום אובדן תנועה בעקבות שבץ מוחי בכדי להחזיר כוח ותנועה, ולאפשר לאבא או אמא שלך להיות עצמאי ככל האפשר. טיפול יעיל יכול לעזור להם להתאושש כמה שיותר עם דגש על שיקום הליכה לאחר אירוע מוחי.

ריפוי בעיסוק מתמקד בשיפור הפעילויות היומיומיות, כגון אכילה, שתייה, לבוש, רחצה, קריאה וכתיבה.
טיפול מתאים יסייע בהפחתת דיכאון או מצבי בריאות נפשיים אחרים לאחר שבץ מוחי. הצטרפות לקבוצת תמיכה בחולים עשויה לעזור להם להסתגל לחיים אחרי שבץ מוחי.
תמיכת ממשפחה וחברים יכולה גם לעזור להקל על פחד וחרדה בעקבות שבץ מוחי. תשאלו הרבה איך אבא או אמא מרגישים ומה תוכל לעשות כדי לעזור להם.

אירוע מוחי - 
שבץ מוחי - 
אוטם מוחי - 
שיקום נוירולוגי - 
שבץ מוחי טיפול - 
שיקום לאחר אירוע מוחי - 
שיקום אחרי אירוע מוחי - 
טיפול בשבץ מוחי - 
טיפול לאחר אירוע מוחי - 
שיקום אירוע מוחי - 
שיקום לאחר שבץ מוחי - 
שיקום דיבור לאחר אירוע מוחי - 
שיקום לאחר אירוע מוחי קשה - 
שיקום אחרי שבץ מוחי - 
שיקום הליכה לאחר אירוע מוחי - 
שיקום פרטי לאחר אירוע מוחי - 
שיקום בבית לאחר אירוע מוחי - 
פיזיותרפיה לאחר אירוע מוחי
שיקום פרטי לאחר אירוע מוחי

נקודה אופטימית: במדינות מפותחות, שיעור מקרי השבץ נמצא בירידה, עקב מאמצים להוריד לחץ דם ועקב הפחתת עישון.

מחלות הרקע השכיחות ביותר בקרב אנשים עם אירוע מוחי היו יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם וסוכרת. שיעור ההימצאות של מרבית מחלות הרקע היה גבוה יותר בקרב החולים שלקו בשבץ איסכמי, בהשוואה לחולים עם דימום מוחי ושבץ מוחי חולף. חשוב לזכור את זה ולטפל במחלות רקע בכדי למנוע כמה שניתן את ההדרדרות אצל הורייך.

הידעת?

אירועים חולפים של חסר נוירולוגי עשויים להידמות מאוד לשבץ מוחי וחלקם קיבלו כינוי של “חקייני שבץ”. חקייני השבץ השכיחים כוללים מיגרנה, ורטיגו ממקור וסטיבולרי ופרכוס פוקאלי (ממוקם).

בנוסף, חשוב לדעת אילו זכויות מגיעות לקרוב שלכם אחרי אירוע מוחי חולף. תוכלו לקרוא על זה כאן 

פיזיותרפיסט פרטי מי מומלץ

 

רוצה למצוא עכשיו את הפיזיותרפיסט הנכון בשביל טיפול לאחר אירוע מוחי?

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:

  1. רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
  2. בעלי ביטוח מוסדר
  3. עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
  4. קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
  5. עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
  6. פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

אולי יעניין אותך גם…

WhatsApp chat
דילוג לתוכן