fbpx

איך למנוע שבץ מוחי?

איך למנוע שבץ מוחי?

שבץ מוחי, המכונה גם תאונה מוחית (CVA), הוא מצב רפואי המתרחש כאשר אספקת הדם למוח נקטעת או מופחתת. הפרעה או הפחתה זו בזרימת הדם מונעת מתאי המוח חמצן וחומרי הזנה, מה שמוביל לנזק או למוות של רקמת המוח. שבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי ודורש טיפול רפואי מיידי. הסימפטומים של שבץ מוחי יכולים להשתנות בהתאם לחלק במוח המושפע אך עשויים לכלול חולשה או חוסר תחושה פתאומיים בצד אחד של הגוף, בעיות בדיבור או הבנת דיבור, כאבי ראש עזים, סחרחורת, אובדן שיווי משקל או קואורדינציה ובעיות ראייה. טיפול רפואי מיידי הוא חיוני כאשר יש חשד לשבץ מוחי. הטיפול תלוי בסוג ובגורם לשבץ.

למי הסיכוי גבוה לקבל שבץ מוחי?

מה עלול לגרום לאירוע מוחי?

האם אפשר למנוע אירוע מוחי?

מה הדבר הראשון עושים אחרי שמקבלים אירוע מוחי?

מה זה שיקום נוירולוגי?

איך למנוע שבץ מוחי?

למי הסיכוי גבוה לקבל שבץ מוחי?

מספר גורמים יכולים להגביר את הסבירות ללקות בשבץ מוחי. בעוד שבץ מוחי יכול להתרחש בכל גיל, אוכלוסיות מסוימות נמצאות בסיכון גבוה יותר. להלן מספר גורמים התורמים לעלייה בסבירות ללקות בשבץ מוחי:

גיל: הסיכון לשבץ מוחי עולה עם הגיל. רוב השבץ מתרחש אצל אנשים בני 65 ומעלה. עם זאת, שבץ יכול להתרחש בכל גיל, כולל בילדים ומבוגרים צעירים.

לחץ דם גבוה (יתר לחץ דם): לחץ דם גבוה הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לשבץ מוחי. יתר לחץ דם בלתי מבוקר עלול לפגוע בכלי הדם לאורך זמן, להגביר את הסיכון לקרישי דם או לקרע כלי דם.

עישון: עישון טבק מעלה משמעותית את הסיכון לשבץ מוחי. זה פוגע בכלי הדם ומגביר את היווצרותם של קרישי דם, ומפחית את זרימת הדם למוח.

סוכרת: לאנשים עם סוכרת יש סיכון גבוה יותר לשבץ. סוכרת עלולה לפגוע בכלי הדם ולהגביר את הסבירות לפתח גורמי סיכון אחרים לשבץ כמו לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה.

כולסטרול גבוה: רמות גבוהות של כולסטרול בדם עלולות להוביל להיווצרות פלאקים בעורקים, להצרת כלי הדם ולגרום לחסימות שעלולות להוביל לשבץ מוחי.

פרפור פרוזדורים: הוא דופק לא סדיר שעלול לגרום להיווצרות קרישי דם בלב. אם קריש עובר למוח, הוא עלול לגרום לשבץ מוחי.

שבץ קודם או התקף איסכמי חולף (TIA): היסטוריה של שבץ מוחי קודם או TIA מגדיל את הסיכון לשבץ מוחי עתידי.

היסטוריה משפחתית: אנשים עם היסטוריה משפחתית של שבץ מוחי נמצאים בסיכון גבוה יותר. גורמים גנטיים, כמו גם אורח חיים וגורמים סביבתיים משותפים, עשויים לתרום לסיכון מוגבר זה.

מוצא אתני וגזע: לקבוצות אתניות וגזעיות מסוימות יש שכיחות גבוהה יותר של שבץ מוחי. לדוגמה, לאפרו-אמריקאים, היספנים ותושבי אסיה/פסיפיק יש סיכון גבוה יותר בהשוואה לקווקזים.

מגדר: לגברים יש סיכון מעט גבוה יותר לשבץ בהשוואה לנשים. עם זאת, לנשים יש כמה גורמי סיכון ייחודיים, כגון מצבים מסוימים הקשורים להריון (למשל רעלת הריון) ושימוש באמצעי מניעה אוראליים.

מה עלול לגרום לאירוע מוחי?

שבץ מוחי נגרם על ידי הפרעה בזרימת הדם למוח, מה שמוביל לנזק או למוות של תאי המוח. הסיבה הספציפית לשבץ מוחי תלויה בסוג השבץ, שיכול להיות איסכמי או דימומי. רוב מקרי השבץ, כ-85%, הם שבץ איסכמי. הם מתרחשים כאשר כלי דם המספק את המוח נחסם או מצטמצם, ומפחית את זרימת הדם.

הסוג השני של שבץ הוא שבץ דימום שנגרם על ידי דימום במוח או סביבו. סוג זה של שבץ מתרחש כאשר כלי דם בתוך המוח נקרע וגורם לדימום לתוך רקמת המוח שמסביב. לחץ דם גבוה, טראומה, הפרעות בכלי הדם או תרופות מסוימות יכולים לתרום לקרע.

האם אפשר למנוע אירוע מוחי?

לא ניתן להוריד לחלוטין את הסיכון לשבץ מוחי, אך ישנם צעדים שתוכל לנקוט כדי להפחית את הסבירות לחוות שבץ מוחי. על ידי אימוץ אורח חיים בריא, ניהול מצבים רפואיים בסיסיים וביצוע שינויים מסוימים, אתה יכול להוריד משמעותית את הסיכון שלך.

לשלוט בלחץ דם גבוה: לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון מרכזי לשבץ מוחי. עקוב אחר לחץ הדם שלך באופן קבוע ועבוד עם ספק שירותי הבריאות שלך כדי לנהל אותו בטווח בריא באמצעות שינויים באורח החיים ובמידת הצורך, תרופות.

הפסקת עישון: עישון פוגע בכלי הדם ומגביר באופן משמעותי את הסיכון לשבץ מוחי. הפסקת עישון היא אחת הדרכים היעילות ביותר להפחית את הסיכון לשבץ מוחי.

ניהול סוכרת: ניהול נכון של סוכרת באמצעות תזונה, תרופות וניטור קבוע יכול לעזור למזער את הסיכון לשבץ מוחי.

הקפידו על תזונה בריאה: אכלו תזונה מאוזנת העשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים, ודלה בשומנים רוויים, שומני טראנס, כולסטרול ונתרן. זה יכול לעזור בשליטה על לחץ הדם, רמות הכולסטרול ושמירה על משקל תקין.

תהיה פעיל פיזית: עסוק בפעילות גופנית קבועה, כגון הליכה, שחייה או רכיבה על אופניים, לפחות 150 דקות בשבוע. פעילות גופנית סדירה עוזרת לשמור על משקל תקין, להוריד את לחץ הדם ולשפר את הבריאות הכללית של הלב וכלי הדם.

בקרת רמות כולסטרול: כולסטרול גבוה תורם להתפתחות טרשת עורקים, המגבירה את הסיכון לשבץ מוחי. נהל את רמות הכולסטרול באמצעות תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה, ובמידת הצורך תרופות.

הגבלת צריכת אלכוהול: צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להעלות את לחץ הדם ולהגביר את הסיכון לשבץ מוחי. הגבל את צריכת האלכוהול לרמות מתונות (עד משקה אחד ליום לנשים ועד שני משקאות ליום לגברים).

בדיקות רפואיות סדירות: קבע בדיקות סדירות עם הרופא שלך. הם יכולים להעריך את הבריאות הכללית שלך, לנטר את גורמי הסיכון, ולספק הנחיות לגבי אסטרטגיות למניעת שבץ מוחי המותאמות לצרכים הספציפיים שלך.

איך למנוע שבץ מוחי?

מה הדבר הראשון עושים אחרי שמקבלים אירוע מוחי?

אם אתה או מישהו אחר חווים שבץ מוחי, חיוני לפעול במהירות ולפנות לטיפול רפואי מיידי. הזמן מהותי שכן קבלת טיפול רפואי מהיר יכולה לשפר מאוד את הסיכויים למזער נזק מוחי ולמקסם את ההחלמה.

חשוב לזכור שרק אנשי מקצוע מיומנים בתחום הבריאות יכולים לספק את האבחון, הטיפול והטיפול הדרושים לשבץ מוחי. הם יבצעו הערכה יסודית, שעשויה לכלול בדיקה גופנית, בדיקות הדמיה (כגון בדיקת CT או MRI), והערכות אחרות כדי לקבוע את סוג וחומרת השבץ. בהתבסס על הממצאים, יופעלו התערבויות רפואיות מתאימות, כגון תרופות או פרוצדורות, שיסייעו בשיקום זרימת הדם למוח ומניעת נזק נוסף.

במקרה של שבץ, הזמן הוא קריטי. פעל במהירות על ידי התקשרות לשירותי חירום כדי להבטיח שהאדם שנפגע יקבל טיפול רפואי מיידי והולם.

מה זה שיקום נוירולוגי?

שיקום נוירולוגי הוא ענף מתמחה ברפואה שיקומית המתמקד בשיקום או שיפור היכולות התפקודיות ואיכות החיים של אנשים עם מצבים או פציעות נוירולוגיות. הוא כרוך בגישה מקיפה ורב תחומית לטיפול בליקויים, מוגבלויות ומגבלות ספציפיות הנובעות מפגיעה במוח, בחוט השדרה או בעצבים ההיקפיים. שיקום נוירולוגי נועד לקדם החלמה, למקסם את העצמאות ולשפר את הרווחה הכללית עבור אנשים עם מצבים נוירולוגיים. המטרות הספציפיות של שיקום עצבי משתנות בהתאם לצרכים הייחודיים של הפרט.

שיקום עצבי כולל צוות של אנשי מקצוע בתחום הבריאות המשתפים פעולה כדי לספק טיפול מקיף. הצוות כולל בדרך כלל רופאים, נוירולוגים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, מרפאים בדיבור ושפה, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ואחיות שיקום. תכנית הטיפול מותאמת לצרכיו הספציפיים של הפרט, תוך התחשבות במצבו, יכולותיו, מטרותיו ונסיבותיו האישיות.

משך ועוצמת השיקום הנוירולוגי משתנים בהתאם לחומרת המצב הנוירולוגי ולהתקדמות הפרט. השיקום עשוי להתקיים במסגרות שונות, כולל בתי חולים, מרכזי שיקום מיוחדים, מרפאות חוץ, או אפילו טיפול בבית.

לשיקום נוירולוגי תפקיד חיוני בסיוע לאנשים לחזור לעצמאות, לשפר את היכולות התפקודיות ולמטב את איכות חייהם הכוללת לאחר נזק נוירולוגי. המטרה הסופית היא לתמוך במטופלים להשתלבות מחדש בחברה, להשתתף בפעילויות משמעותיות ולהשיג את רמת התפקוד הגבוהה ביותר שלהם.
פיזיותרפיסט פרטי מי מומלץ

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:

  1. רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
  2. בעלי ביטוח מוסדר
  3. עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
  4. קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
  5. עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
  6. פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

אולי יעניין אותך גם…

 

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

WhatsApp chat
דילוג לתוכן