fbpx

סוגי אירוע מוחי

ארוע מוחי שבץ מוחי אחרי שבץ מוחי לאחר שבץ מוחי שיקום נוירולוגי אחרי ארוע מוחי האם ארוע מוחי לאחר ארוע מוחי

מהו אירוע מוחי ומה הם הסוגים?

המוח שולט בתנועות שלנו, מאחסן את הזיכרונות שלנו, והוא מקור המחשבות, הרגשות והשפה שלנו. המוח גם שולט בתפקודים רבים של הגוף, כמו נשימה ועיכול. כדי לעבוד כראוי, המוח זקוק לחמצן. העורקים מספקים דם עשיר בחמצן לכל חלקי המוח. אם קורה משהו שחוסם את זרימת הדם, תאי המוח מתחילים למות תוך דקות, כי הם לא יכולים לקבל חמצן וזה גורם לשבץ מוחי.

 

ארוע מוחי שבץ מוחי אחרי שבץ מוחי לאחר שבץ מוחי שיקום נוירולוגי אחרי ארוע מוחי האם ארוע מוחי לאחר ארוע מוחי

מה זה אירוע מוחי?

שבץ מוחי, הנקרא גם אירוע מוחי, מתרחש כאשר משהו חוסם את אספקת הדם לחלק מרקמת המוח או כאשר כלי דם במוח מתפוצץ. בשני המקרים, חלקים במוח נפגעים ואף עלולים למות. שבץ מוחי יכול לגרום לנזק מוחי מתמשך, נכות ארוכת טווח או אפילו מוות. שבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי, וטיפול מהיר הוא חיוני. פעולה מוקדמת יכולה להפחית נזק מוחי וסיבוכים אחרים.

מה הסיבות לאירוע מוחי?

חשוב לשים לב במיוחד לזמן שבו התחילו התסמינים. אפשרויות טיפול מסוימות הן יעילות ביותר או אפשריות כאשר הן ניתנות זמן קצר לאחר תחילת השבץ.

סימנים ותסמינים של שבץ כוללים:

  • קושי לדבר ולהבין מה אחרים אומרים- בן הזוג שלך עלול לחוות בלבול, לומר מילים בצורה מעוותת או שיהיה לו קושי בהבנת דיבור של אחרים.
  • שיתוק או חוסר תחושה של הפנים, הזרוע או הרגל- עלולים לפתח חוסר תחושה פתאומי, חולשה או שיתוק בפנים, בזרוע או ברגל. לעתים קרובות זה משפיע רק על צד אחד של הגוף. בקש מבת הזוג שלך להרים את שתי הידיים מעל הראש בו זמנית. אם זרוע אחת מתחילה ליפול, ייתכן שהיא סובלת מאירוע מוחי. כמו כן, צד אחד של הפה שלה עלול לצנוח כשהיא מנסה לחייך.
  • בעיות ראייה בעיניים (אחת או בשתיהן)- ייתכן שלפתע יש ראייה מטושטשת או שרואים שחור באחת או בשתי העיניים. לעיתים יש גם ראייה כפולה.
  • כאב ראש– כאב ראש פתאומי, לעיתים עשוי להיות מלווה בהקאות, סחרחורת או שינוי בהכרה, עשוי להצביע על כך שבן הזוג שלך עובר שבץ מוחי.
  • בעיה בהליכה- הוא עלול למעוד או לאבד את שיווי המשקל שלו. ייתכן גם שיש לו סחרחורת פתאומית או אובדן קואורדינציה.

מה הסוגים של שבץ מוחי?

ישנם שני סוגים של שבץ:

  1. שבץ איסכמי- רוב מקרי השבץ הם שבץ איסכמי. שבץ זה מתרחש כאשר קרישי דם או חלקיקים אחרים חוסמים את כלי הדם למוח. משקעי שומן הנקראים פלאק יכולים גם לגרום לחסימות על ידי הצטברות בכלי הדם.
  2. שבץ דימומי- שבץ זה מתרחש כאשר עורק במוח נקרע ודם דולף ממנו. הדם שדלף מפעיל לחץ רב מדי על תאי המוח, מה שגורם להם נזק.לחץ דם גבוה ומפרצת – בליטות דמויות בלון בעורק שעלולות להימתח ולהתפוצץ – הן דוגמאות למצבים שעלולים לגרום לשבץ דימומי.

התקף איסכמי חולף (TIA) נקרא לפעמים “מיני שבץ”. מקרה זה שונה מהסוגים העיקריים של שבץ מוחי, מכיוון שזרימת הדם למוח חסומה לזמן קצר בלבד – בדרך כלל לא יותר מ-5 דקות. מקרים אלו ידועים לפעמים בתור “מכות אזהרה”. חשוב לדעת זאת משום שזיהוי וטיפול ב-TIA יכול להוריד את הסיכון לשבץ מוחי גדול.

 

ארוע מוחי שבץ מוחי אחרי שבץ מוחי לאחר שבץ מוחי שיקום נוירולוגי אחרי ארוע מוחי האם ארוע מוחי לאחר ארוע מוחי

מה מומלץ אחרי שבץ מוחי?

פנה לטיפול רפואי מיידי אם אתה מבחין בסימנים או תסמינים של שבץ מוחי, גם אם נראה שהם באים והולכים או שהם נעלמים לחלוטין.

הטיפול בשבץ מוחי מתחיל ברגע שתגיע לבית החולים. תלוי במצב, בן או בת הזוג שלך עשויים לקבל טיפול חירום, טיפול למניעת שבץ נוסף, שיקום לטיפול בתופעות הלוואי של שבץ מוחי או את כל השלושה ביחד. בבית החולים, אנשי מקצוע בתחום הבריאות ישאלו על ההיסטוריה הרפואית שלהם ועל הזמן שבו התחילו התסמינים.

סריקות מוח יראו איזה סוג של שבץ הוא עבר. נוירולוג המטפל בהפרעות מוחיות יבדוק אותך ולפי זה יחליט על תוכנית פעולה וישקול לערב נוירוכירוג עבור טיפול ניתוחי.

לאחר שבץ, הסיכוי להישנות של שבץ נוסף גבוה ולכן חשוב לטפל בגורמי הסיכון לשבץ. גורמים אלו כוללים מחלות לב, לחץ דם גבוה, פרפור פרוזדורים (קצב לב מהיר, לא סדיר), כולסטרול גבוה וסוכרת. הרופא של בן או בת הזוג שלך עשוי לתת להם תרופות או לומר להם לשנות את התזונה שלהם, להתחיל להתאמן או לאמץ הרגלי חיים בריאים אחרים.

איך שיקום נוירולוגי עוזר לאחר שבץ מוחי?

השיקום לאחר שבץ מוחי מתחיל בבית החולים, לרוב תוך יום או יומיים לאחר השבץ. השיקום מסייע להקל על המעבר מבית חולים לבית ויכול לסייע במניעת שבץ נוסף. זמן ההחלמה לאחר שבץ מוחי שונה עבור כולם – זה יכול לקחת שבועות, חודשים ואפילו שנים. חלק מהאנשים מתאוששים לחלוטין, אך לאחרים יש מוגבלות ארוכת טווח או לכל החיים.

אם בן/ בת הזוג שלך עבר אירוע מוחי, הוא או היא יוכלו להתקדם מאוד בהחזרת העצמאות שלהם. עם זאת, כמה בעיות עשויות להימשך גם לאחר השיקום:

  • שיתוק (חוסר יכולת להזיז חלקים מסוימים בגוף) או חולשה בצד אחד של הגוף.
  • בעיות בחשיבה, מודעות, תשומת לב, למידה, שיפוט וזיכרון.
  • בעיות בהבנה או ביצירת דיבור.
  • קושי בשליטה או הבעת רגשות.
  • חוסר תחושה או תחושות מוזרות.
  • כאב בכפות הידיים והרגליים המחמיר עם שינויי תנועה וטמפרטורה.
  • בעיות בלעיסה ובליעה.
  • בעיות בשליטה בשלפוחית ​​השתן ובמעיים.
  • דיכאון.

שיקום יכול לכלול עבודה עם מרפא בדיבור, פיזיותרפיסטים ומרפא בעיסוק.

טיפול רפואי ותרופות פרמקולוגיות עשויים לסייע במצבי דיכאון או בבעיות בריאות נפשית אחרת בעקבות אירוע מוחי. הצטרפות לקבוצת תמיכה באנשים לאחר שבץ עשויה לעזור לך להסתגל לחיים לאחר אירוע מוחי. תוכלו לשוחח עם צוות הבריאות על קבוצות תמיכה מקומיות, או לבדוק עם מרכז רפואי באזור שלכם. כמו כן, תמיכה ממשפחה וחברים יכולה גם לעזור להקל על פחד וחרדה בעקבות שבץ מוחי.

פיזיותרפיסט פרטי מומלץ פיזיוקליק

רוצה למצוא עכשיו את הפיזיותרפיסט הנכון בשבילך?

כל הפיזיותרפיסטים אצלנו עוברים סינון גבוה:

  1. רק מומלצי משרד הבריאות בעלי רישיון משרד הבריאות
  2. בעלי ביטוח מוסדר
  3. עברו בדיקה וסינון שיש להם הכשרה וגם ניסיון מתאימים
  4. קיבלו חוות דעת גבוהות של מטופלים קודמים שלהם
  5. עוברים המשך מעקב ופיקוח על פידבק מהמטופלים שלהם
  6. פיקוח צמוד של פיזיותרפיסטית בכירה!

אולי יעניין אותך גם…

 

מעניין? מועיל? שתפו את הפוסט ותעזרו למישהו

WhatsApp chat
דילוג לתוכן